«گپ‌ شب» مهمان نوروزی مخاطبان می‌شود/ گفت‌وگوهایی با چاشنی طنز – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی برنامه، ویدیوکست «گپ شب» در قالب گپ و گفت هایی گرم و صمیمانه با چاشنی طنز، در روند خود نگاه ویژه ای به موضوع فضای مجازی و ارتقای سواد رسانه‌ای خواهد داشت.

در راستای تحقق هم‌افزایی رسانه‌های مختلف منتخبی از قسمت‌های این برنامه نیز به صورت پادکست و ویدیوکست در بستر شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های وب محور از جمله تلوبیون و اپلیکیشن سپهر نیز بارگذاری می‌شود.

برنامه «گپ‌ شب» که با مشارکت تلویزیون اینترنتی سپهر و فضای مجازی رادیونمایش تولید شده است، با حضور مهمانانی از جمله اصغر سمسارزاده، کوروش زارعی، حمید محمدی، محسن سوهانی، یزدان فتوحی، وحید رونقی، عباس محبی، یوسف کرمی، بهرام سروری‌نژاد و … به کارگردانی امیر شعیبی، در ایام نوروز ۱۴۰۳ از تلویزیون اینترنتی سپهر و شبکه رادیویی نمایش پخش خواهد شد.

سایر عوامل تولید این برنامه عبارتند از سردبیر: رکسانا قهقرایی، نویسندگان: محسن فراهانی، رکسانا قهقرایی، میثم کریمی، گوینده آیتم‌ها: شیرین سپهراد، طراح لوگو: مینا سادات حسینی، مدیر تولید: سید نیما شمس الدین، تولید: احسان پیرولیان، تصویربرداران: علیرضا عزیزی، محمدمهدی مطلبی، احسان پیرولیان، طراح نور: امیر شعیبی، نور پرداز: علیرضا عزیزی، مجریان گریم: محسن رفیعی، نسترن مطلبی، تدوین: امیر شعیبی، دستیار تدوین و موشن گرافیک: محمدمهدی مطلبی، آهنگساز تیتراژ: سیاوش قمصری.

امضای تفاهمنامه کتابخانه‌ رضوی و کتابخانه مطالعات دانشگاه توکیو – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرگزاری مهر، سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و کتابخانه مطالعات آسیایی دانشگاه توکیو (ژاپن) در راستای تبادل اطلاعات و تجربیات مربوط به ارتقا و به‌روزرسانی خدمات کتابخانه‌ای در حوزه‌های فیزیکی و مجازی، ازجمله زمینه‌هایی مانند توسعه منابع الکترونیکی و کتابخانه‌های دیجیتال، حفاظت و مرمت منابع کتابخانه‌ای تفاهم نامه همکاری مشترک امضا کردند.

ایجی ساگاوا رئیس کتابخانه مطالعات آسیایی دانشگاه توکیو در این جلسه همراه با تاکوجی ناگاتا استاد دانشگاه هاننان، کازئو موریموتو، نائوکی نیشیاما دانشجوی دوره دکتری مطالعات آسیایی حضور به هم رساند.

جایگاه یک نهاد مذهبی در علم و فرهنگ

ایجی ساگاوا ضمن تقدیر از مهمان نوازی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به عنوان میزبان، این سفر را اولین سفر خود به ایران عنوان کرد و گفت: با اینکه تخصص من تاریخ باستانی چین است اما مطمئن بودم آستان قدس رضوی به عنوان نهاد مذهبی جایگاه مهمی را در این کشور دارد.

وی افزود: به خاطر اهمیت مذهبی این مکان، این مجموعه از اهمیت علمی و فرهنگی بسیاری هم برخوردار است که این بسیار تحسین برانگیز است.

رئیس کتابخانه مطالعات آسیایی دانشگاه توکیو، ایجاد و توسعه ارتباط با سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی به عنوان یکی از ارکان مهم فرهنگی این آستان را باعث ارتقای مقام دانشگاه در رشته اسلام و ایران شناسی در سطح ملی ژاپن توصیف کرد.

ایجی ساگاوا، دانشگاه توکیو با قدمت ۱۵۰ سال را یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های شرق آسیا معرفی کرد که کتابخانه مطالعات آسیایی آن با هدف جمع‌آوری منابع مطالعاتی آسیا پژوهی از گوشه و کنار مؤسسات علمی این کشور طی ۴ سال گذشته افتتاح شده است.

وی افزود: با وجود اینکه به لحاظ منابع اسلام و ایران شناسی در سطح ملی ژاپن رده یک هستیم اما وجود تنها ۶۰۰ نسخه خطی اسلامی در این مکان را نشان از آن دانست که هنوز جای تلاش برای درک تمدن اسلامی داریم و به این علت خواهان آن هستیم که با مساعدت این کتابخانه تراز خود را بالا ببریم.

رئیس کتابخانه مطالعات آسیایی دانشگاه توکیو گذری به بازدید از موزه‌های رضوی داشت و گفت: در موزه‌های ژاپن بالاترین شیء به نمایش درآمده جواهرات هستند در حالی که این مکان مملو از این جواهرات است.

پشتوانه تمدن ایرانی زمینه ساز شکل‌گیری کتابخانه رضوی

حجت الاسلام سیدجلال حسینی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نیز در این جلسه، با اشاره به فرهنگ سخت‌کوشی و اخلاق مدارانه ملت ژاپن گفت: ما به عنوان ملت مسلمان به علم آموزی اهمیت ویژه‌ای می‌دهیم.

وی متمدن بودن و با فرهنگ بودن را از ویژگی‌های کشور ایران با تمدنی چند هزار ساله برشمرد و گفت: این دو ویژگی که در اختیار ایران یکپارچه است باعث ایجاد کتابخانه‌ای شده که هزار و صد سال قدمت دارد و بزرگترین مجموعه موقوفاتی دنیا به شمار می‌رود.

حسینی همچنین با اشاره به آموزه‌های دینی امامان شیعه در خصوص داشتن افق وسیع برای پیشرفت، گفت: کتابخانه‌های آستان قدس رضوی این آمادگی را دارد که علم پژوهان در اقصی نقاط دنیا مبادله، مباحثه و تفاهم همکاری داشته باشد.

وی ابراز امیدواری کرد با فعالیت کتابخانه مطالعات آسیایی توکیو، توسعه معرفی اسلام در دنیا خروجی این تفاهم نامه شود.

در ادامه این مراسم طرفین با اهدای هدایایی که معرفی کننده هویت و فرهنگ و تمدن ملت‌ها هستند از یکدیگر قدردانی کردند.

زمینه‌های ایجاد همکاری‌ها

همکاری میان کارشناسان و پژوهشگران وابسته یا معرفی‌شده توسط طرفین در آموزش و پژوهش‌های مرتبط با زمینه‌هایی مانند مستندسازی، علم اطلاعات، ویرایش نسخه‌های خطی و اسناد، ترجمه و انتشار از جمله مفاد این تفاهم نامه بود که طرفین آن را به امضا رساندند.

همچنین ایجاد و به اشتراک‌گذاری مجموعه‌های دیجیتال در موضوعات موردعلاقه مشترک، تبادل منابع منتشرشده توسط طرفین در زمینه‌های مربوط و همکاری بین کارشناسان و پژوهشگران وابسته یا معرفی‌شده طرفین از دیگر مفاد این تفاهم نامه به شمار می‌رود.

دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان


به گزارش خبرنگار مهر، اوقات شرعی پنجمین روز از ماه مبارک رمضان مصادف با شنبه ۲۶ اسفند ماه به افق تهران بدین شرح است:

اوقات شرعی امروز تهران:

اذان صبح طلوع آفتاب اذان ظهر غروب آفتاب اذان مغرب نیمه شب شرعی
۰۴:۴۹:۲۱ ۰۶:۱۲:۵۴ ۱۲:۱۲:۵۳ ۱۸:۱۲:۵۲ ۱۸:۳۰:۵۶ ۲۳:۳۱:۰۷

دعای روز پنجم

بسم الله الرحمن الرحیم

اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُسْتَغْفِرِینَ، وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ عِبَادِکَ الصَّالِحِینَ الْقَانِتِینَ، وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ أَوْلِیَائِکَ الْمُقَرَّبِینَ، بِرَأْفَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ.

خدایا قرار ده مرا در این ماه از آمرزش جویان، و از بندگان شایسته فرمانبردار، و از اولیای مقرّبت، به رأفتت ای مهربان‌ترین مهربانان.

تفسیر دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان به این شرح است:

«اللّهُمَّ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُسْتَغْفِرِینَ، وَاجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ عِبادِکَ الصَّالِحِینَ الْقانِتِینَ، وَاجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ أَوْلِیائِکَ الْمُقَرَّبِینَ، بِرَأْفَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ.»

«خدایا، قرار ده مرا در این ماه از آمرزش‌جویان و از بندگان شایسته فرمان‌بردار و از اولیای مقرّبت، به رأفتت ای مهربان‌ترین مهربانان»

خواسته‌های روز پنجم ماه مبارک رمضان

۱. قرار گرفتن در گروه مستغفرین.

۲. بودن از بندگان صالح و مطیع.

۳. از دوستان و نزدیکان خداوند بودن.

«اللّهُمَّ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُسْتَغْفِرِینَ»

قرآن کریم در سوره ذاریات آیه ۱۸ وقتی متقین را معرفی می‌کند، آنان را چنین توصیف می‌نماید.

وِ بالاَسحارِ هُم یَستَغفِروُنَ (و سحرگاهان به استغفار می‌پرداختند)

پس آمرزش‌طلبی از اوصاف متقین است.

به فرمایش حضرت امیرالمؤمنین (ع) استغفار آخرین گام از مراحل شش‌گانه توبه است.

مراحل شش‌گانه توبه از دیدگاه حضرت امیر (ع) عبارتند از:

۱. پشیمانی از گناه.

۲. تصمیم جدی بر اینکه به گناه بازنگردد.

۳. اداء حقوق مردم که ضایع کرده است.

۴. اداء حق الله.

۵. ریاضت دادن به بدن تا گوشتی که بر بدن از حرام رشد کرده است از بین برود.

۶. خود را به اطاعت حق وادار کند.

بعد از این مراحل، زمان تحقق استغفار با گفتن استغفرالله است.

«وَاجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ عِبادِکَ الصَّالِحِینَ الْقانِتِینَ»

معنای عبادِ صالح چیست و مصداقش کیست؟

عباد، جمع عبد است و به معنی کسی است که طوق عبودیت و بندگی را به گردن افکنده و خدا را به عنوان همه‌کاره خود در زندگی اختیار نموده است. این اقرار به بندگی قدیمی‌ترین اعتراف است که بندگان خدا به آن شهادت داده‌اند.

سوره اعراف آیه ۱۷۲ می‌فرماید: وَإِذْ أَخَذَ رَبُّکَ مِنْ بَنِی آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّیَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَی أَنْفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّکُمْ قَالُوا بَلَی شَهِدْنَا (و [به یاد آر] هنگامی را که پروردگارت از صلب بنی‌آدم نسلشان را پدید آورد، و آنان را [در ارتباط با پروردگاریش] بر خودشان گواه گرفت و فرمود: آیا من پروردگار شما نیستم؟ انسان‌ها با توجه به وابستگی وجودشان و وجود همه موجودات به پروردگاری و ربوبیّت حق گفتند: آری، گواهی دادیم)

این اقرار بالاترین افتخار است. امیرالمؤمنین (ع) به خداوند عرض می‌کنند:

«إِلَهِی کَفَی لِی عِزّاً أَنْ أَکُونَ لَکَ عَبْداً» (و همین اندازه فخر و افتخار کافی است که عبد و مطیع تو هستم)

صالحین جمع صالح به معنی انسان‌های شایسته و صاحب صلاحیت در فضیلت‌ها و ارزش‌های انسانی و کمالات نفسانی است. پس عباد صالح یعنی انسان‌هایی که بندگان خدا و نیز صاحب ارزش‌های انسانی و واجد کمالات نفسانی هستند.

عباد صالح چه کسانی هستند؟

سوره انعام آیات ۸۴ و ۸۵ می‌فرماید: وَمِنْ ذُرِّیَّتِهِ دَاوُودَ وَسُلَیْمَانَ وَأَیُّوبَ وَیُوسُفَ وَمُوسَی وَهَارُونَ وَکَذَلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ وَزَکَرِیَّا وَیَحْیَی وَعِیسَی وَإِلْیَاسَ کُلٌّ مِنَ الصَّالِحِینَ (و از فرزندان اسحاق، داوود و سلیمان و ایوب و یوسف و موسی و هارون را هدایت کردیم؛ و این گونه نیکوکاران را پاداش می‌دهیم. و زکریا و یحیی و عیسی و الیاس را نیز که از نسل اویند، هدایت نمودیم همه از شایستگان بودند)

در دعای امروز به عباد صالح، قانتین اضافه شده است یعنی بندگان شایسته خدا که مطیع دائمی و همیشگی او هستند و در این دعا چنین خصوصیتی را از خداوند مطالبه می‌نمائیم.

«وَاجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ أَوْلِیائِکَ الْمُقَرَّبِینَ»

اولیا جمع ولی است که به معنای نبودن واسطه میان دو چیز و پی در پی بودن آن‌ها است.

پس اولیا الله کسانی هستند که بین آن‌ها و خدا فاصله‌ای نیست به این شکل که حجاب‌ها از قلبشان کنار رفته و در پرتو نور معرفت و ایمان و عمل پاک، خدا را با چشم دل چنان می‌بینند که هیچ‌گونه شک و تردیدی به دل‌هایشان راه نمی‌یابد.

وقتی حجاب از قلبشان کنار می‌رود یعنی جنبه ملکوتی پیدا می‌کنند و دیگر در بند و اسیر عالم مُلک نیستند. همانگونه که جناب ابراهیم خلیل الله بود.

در سوره انعام آیه ۷۵ می‌فرماید: وَ کَذلِکَ نُری إِبْراهیمَ مَلَکُوتَ السَّماواتِ وَ الأَرْضِ وَ لِیَکُونَ مِنَ الْمُوقِنینَ (و این گونه فرمانروایی و مالکیت و ربوبیت خود را بر آسمان‌ها و زمین به ابراهیم نشان می‌دهیم تا از یقین کنندگان شود)

چگونه می‌توان به این مقام رسید؟

خداوند مهم‌ترین راه رسیدن به این مقام را به حضرت داوود چنین می‌فرماید: «ما لِأَولِیائی وَ الهَمِّ بِالدُّنیا» (ای داود، دوستان مرا با دنیا طلبی کاری نیست)

ترک دنیا انسان را از زمره اولیا خدا قرار می‌دهد. این امور هم حاصل نمی‌شود مگر به خواستن رأفت و مهربانی از مهربان‌ترینِ مهربانان. لذا به خداوند عرضه می‌شود: «برأفتک یا ارحم الرحمین.»

صادرات ۲۹ میلیون تنی محصولات پتروشیمی در سال جاری – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی شاهمیرزایی در نشست با اصحاب رسانه در تشریح عملکرد صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۲ ابتدا از کارگران و فعالان این صنعت در همه مناطق کشور قدردانی و اظهار کرد: صنعت پتروشیمی همسو با شعار سال تلاش کرد که رشد تولید و دستاوردهایی نیز به منظور مهار تورم داشته باشد.

وی با اشاره به راهبرد شرکت مادر تخصصی ملی صنایع پتروشیمی در عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی در بورس کالا و انرژی، افزود: از ابتدای امسال تاکنون ۷۵ هزار میلیارد تومان در این صنعت عرضه اعتباری به ۱۵ تا ۱۶ هزار واحد کوچک پایین‌دستی انجام شده است و چالش تأمین نقدینگی در گردش را برای این واحدها رفع کرد به طوری که در بعضی ماه‌ها عرضه محصولات پتروشیمی بیشتر از مقدار تقاضا بود.

معاون وزیر نفت ادامه داد: تا پایان امسال مقدار عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی به ۸۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید که موققیت بزرگ و بی‌نظیری ثبت می‌شود و این اقدام راهبردی افزون بر اینکه نقش بسزایی در مهار تورم و رشد تولید داشته، سبب از بین بردن بخشی از سوداگری‌ها در بازار محصولات پتروشیمی شده است.

شاهمیرزایی با بیان اینکه خوشبختانه افزایش ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی مطابق با برنامه سال انجام شده است، گفت: تولید واقعی صنعت پتروشیمی پارسال (۱۴۰۱) ۶۹.۵ میلیون تن بود و امسال (۱۴۰۲) پیش‌بینی می‌شود از مرز ۷۵ میلیون تن با هفت درصد رشد نسبت به پارسال عبور کند که البته ۷۸ میلیون تن برای امسال هدف‌گذاری شده بود اما با توجه به ناترازی گاز و تأمین نشدن خوراک پایدار، این رقم محقق نشد؛ به‌طور میانگین روزانه حدود ۷۷ میلیون مترمکعب گاز به‌عنوان خوراک تحویل صنعت پتروشیمی می‌شود.

وی با اشاره به رشد مطلوب صادرات و فروش محصولات پتروشیمی در سال ۱۴۰۲ تصریح کرد: برآورد می‌شود که در مجموع تا پایان سال ۲۹ میلیون تن محصول صادر شود که از نظر حجمی ۱.۵ میلیون تن نسبت به پارسال افزایش دارد. فروش داخلی نیز با عرضه اعتباری امسال افزایشی بوده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: ارزش فروش محصولات پتروشیمی امسال به دلیل کاهش قیمت جهانی برخی محصولات تا ۶۰ درصد کاهش خواهد داشت که البته همه پتروشیمی‌ها تعهدات ارزی خود را ایفا کرده‌اند.

شاهمیرزایی با تأکید بر اینکه وعده گشایش ۱۲ طرح در سال ۱۴۰۲ محفق شده است، بیان کرد: بعضی از طرح‌ها مانند پتروشیمی گچساران و پالایشگاه گاز هویزه خلیج فارس به بهره‌برداری رسیدند و طرح‌هایی مانند پتروشیمی‌های آرین متانول، پتروناد، نخل آسماری و هنگام در مدار تولید و آماده بهره‌برداری رسمی هستند.

وی با تأکید بر حمایت از دانش‌بنیان‌ها و تولیدات فناورانه و بهره‌گیری از دانش فنی داخلی گفت: دانش فنی هفت طرح پتروشیمی که در گذشته از خارج تأمین می‌شد از سوی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی تأمین شده است. سرمایه‌گذاران را تشویق به استفاده از توانمندی داخلی‌ها کرده‌ایم.

معاون وزیر نفت با اشاره به اهمیت جمع‌آوری گازهای مشعل و جلوگیری از سوزاندن این ثروت اظهار کرد: بخش اعظمی از گازهای همراه در بیدبلند خلیج فارس، ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ و پالایشگاه هویزه خلیج فارس جمع‌آوری می‌شود و ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ در دهلران نیز سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. برنامه این شرکت جمع‌آوری همه مشعل‌ها در صنعت پتروشیمی است.

شاهمیرزایی در پایان یادآور شد: ۵۳ درصد مساحت در اختیار صنعت پتروشیمی به فضای سبز اختصاص داده شده است و به نیروگاه‌های برق اعلام کرده‌ایم که آمادگی داریم در کنار هر نیروگاه واحد کوچکی برای مهار گازهای خروجی احداث کنیم تا افزون بر تولید محصول، آلودگی محیط زیستی نیز کمتر شود.

افزایش ضریب سختی کار نیروهای اورژانس تهران تصویب شد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرگزاری مهر، جعفر میعادفر، با بیان اینکه حداکثر ضریب سختی کار فوریت‌های پزشکی در گذشته، یک هزار و ۵۰۰ امتیاز بود، افزود: با توجه به شرایط سخت نیروهای اورژانس در سطح شهر، جاده و همچنین بحران‌ها، سازمان اورژانس کشور به معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت و اداره کل منابع انسانی پیشنهاد بازنگری ضریب سختی کار را ارائه کرد.

وی ادامه داد: پس از انجام بازدیدهای میدانی و کارسنجی، تصمیم به ارتقای امتیاز ضریب سختی کار از یک هزار و ۵۰۰ به سه هزار امتیاز گرفته شد که خوشبختانه در هیأت امنای نیماد این پیشنهاد مطرح و برای نیروهای عملیاتی اورژانس تهران، تصویب شد.

رئیس سازمان اورژانس کشور تاکید کرد: افزایش امتیاز ضریب سختی کار برای نیروهای اورژانس سایر استان‌ها نیز در دستور کار مشترک هیأت‌های امنای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور قرار گرفته و تصویب خواهد شد.

میعادفر تصریح کرد: همکاران ما در دیسپچ و مراکز ارتباطات اورژانس، قبلاً ضریب سختی کار نداشتند که ۱۵۰۰ امتیاز برای این نیروها در نظر گرفته شده تا همکاران ما در مراکز ارتباط که تریاژ تلفنی می‌کنند نیز از این ضریب سختی کار بهره مند شوند.

کولپوسکوپی؛ آزمایش تشخیصی بیماری‌های زنان


کولپوسکوپی روشی است که برای بررسی علائم سرطان یا بافت پیش‌سرطانی در گردن رحم، واژن و فرج استفاده می‌شود. اگر نتیجه آزمایش پاپ اسمیر غیرطبیعی یا نتیجه آزمایش اچ.آی.وی (HIV) مثبت باشد، ممکن است برای تشخیص درست‌تر بیماری کولپوسکوپی تجویز شود. در این مقاله بیشتر با این آزمایش، روش انجام و فواید و عوارض احتمالی آن آشنا می‌شویم. با ما همراه باشید.

کولپوسکوپی چیست؟

کولپوسکوپی روشی است که برای تشخیص بافت غیرطبیعی گردن رحم (بخش پایینی رحم) و دیواره واژن استفاده می‌شود. در این روش، یک میکروسکوپ نوری خاص به‌نام کولپوسکوپ بافت پوششی گردن رحم و واژن را با بزرگنمایی نشان می‌دهد و اگر چیزی غیرطبیعی مشاهده شود، نمونه‌های بافتی (بیوپسی) تهیه می‌شود که در آزمایشگاه برای پیدا‌کردن سلول‌های سرطانی یا پیش‌سرطانی استفاده می‌شود. علاوه‌بر این، با کولپوسکوپی می‌توان وجود رگ‌های غیرطبیعی و ساختار، رنگ و الگوی غیرطبیعی بافت را هم تشخیص داد.

دلیل انجام آزمایش کولپوسکوپی

این آزمایش در درجه اول برای بررسی سلول‌های سرطانی و سلول‌هایی به‌نام دیس‌پلازی گردن رحم استفاده می‌شود که ممکن است اگر درمان نشوند، سرطانی شوند. پزشک در گردن رحم، واژن و فرج دنبال این سلول‌ها می‌گردد. علاوه‌بر این، کولپوسکوپی برای اچ پی وی، تشخیص دی اتیل استیل بسترول و سلول‌های غیرسرطانی به‌نام پولیپ هم استفاده شود. همچنین گاهی پزشک برای بررسی علائم دیگر مثل خون‌ریزی غیرطبیعی واژن یا خارش فرج آن را تجویز می‌کند.

رونیکس

افرادی که در بدو تولد با جنسیت زن به دنیا می‌آیند، مردانی که تغییر جنسیت می‌دهند و افراد بدون جنسیت دارای واژن برای تشخیص موارد غیرطبیعی به کولپوسکوپی نیاز دارند، از جمله:

  • نتایج غیرطبیعی تست پاپ اسمیر؛
  • نتایج غیرطبیعی آزمایش لگن؛
  • نتیجه آچ.آی.وی (HIV) مثبت.

آماده‌شدن برای کولپوسکوپی

برای انجام این آزمایش باید چند نکته را رعایت کنید، از جمله:

  • درباره وضعیت بارداری‌ خود با پزشک صحبت کنید: اگر طی کولپوسکوپی به نمونه‌برداری نیاز داشته باشید، ممکن است خطر خون‌ریزی دوران بارداری را افزایش دهد.
  • کولپوسکوپی را زمانی غیر از قاعدگی انجام دهید: انجام این آزمایش زمانی که خون‌ریزی ندارید، راحت‌تر است.
  • ۴۸ ساعت قبل از آزمایش از رابطه جنسی واژنی خودداری کنید: انجام رابطه جنسی، استفاده از تامپون، کرم یا داروهای واژنی ممکن است بر جواب آزمایش کولپوسکوپی اثر بگذارند.
  • روز انجام آزمایش از مسکن استفاده کنید: استفاده از داروهای حاوی استامینوفن و ایبوپروفن معمولا مناسب است. در این باره با پزشک مشورت کنید.

نکات مهم قبل از آزمایش

  • در صورت ابتلا به بیماری‌های التهابی حاد لگن و گردن رحم از انجام کولپوسکوپی خودداری کنید.
  • در صورت حساسیت به مواد بیهوشی به پزشک اطلاع دهید.
  • در صورت مصرف دارو یا محصولات گیاهی به پزشک اطلاع دهید.
  • اگر سابقه اختلالات خونی دارید یا در صورت مصرف داروهای رقیق‌کننده خون مثل آسپرین، به پزشک اطلاع دهید.

موقع انجام کولپوسکوپی چه اتفاقی می‌افتد؟

کولپوسکوپی - در طول کولپوسکوپی

کولپوسکوپی در مطب یا کلینیک انجام می‌شود. این فرایند معمولا ۱۰ تا ۲۰ دقیقه زمان می‌برد و می‌توانید همان روز به خانه بروید. این روش به راحتی تست پاپ اسمیر نیست، اما به بیهوشی یا مسکن نیاز ندارید. این آزمایش چند مرحله دارد:

  • قبل از کلوپوسکوپی لباس‌هایتان را درمی‌آورید و بعد از رفتن به دست‌شویی، روی تخت دراز می‌کشید و پایتان را روی رکاب قرار می دهید.
  • پزشک ابزاری به‌نام اسپکولوم یا آینه طبی را در واژن شما قرار می‌دهد تا گردن رحم را ببیند.
  • پزشک برای بررسی دقیق‌تر واژن و گردن رحم از کولپوسکوپ استفاده می‌کند. کولپوسکوپ یک چراغ و لنز دوچشمی دارد تا پزشک راحت‌تر گردن رحم را ببیند. کولپوسکوپ تمام مدت بیرون واژن قرار دارد.
  • پزشک یک سواب پنبه‌ای حاوی محلول اسیداستیک را به گردن رحم می‌زند. ممکن است کمی احساس سوزش کنید. این محلول می‌تواند نواحی مشکوک را برجسته کند.
  • اگر یک یا چند ناحیه غیرطبیعی وجود داشته باشد، پزشک از این بافت‌ها نمونه‌برداری می‌کند.

نحوه نمونه‌برداری

برخلاف آزمایش پاپ که تمام بافت گردن رحم خراشیده می‌شود، در نمونه‌برداری پزشک با تراشیدن سلول‌های یک ناحیه مشخص نمونه بافتی تهیه می‌کند. تکه‌های کوچک بافت برداشته می‌شوند و برای بررسی حضور سلول‌های سرطانی یا پیش سرطانی به آزمایشگاه فرستاده می‌شوند. ممکن است موقع برداشتن بافت، فشاری کوچک یا نیشگون‌مانند را حس کنید.

میزان درد

کولپوسکوپی بدون درد است. فقط ممکن است موقع واردکردن اسپکولوم کمی فشار حس کنید. همچنین در زمان برخورد محلول با گردن رحم و واژن ممکن است کمی حس سوختگی یا سوزش داشته باشید. اگر به نمونه‌برداری نیاز داشته باشید، ممکن است تیزی نیشگون یا حس گرفتگی دوران قاعدگی را تجربه کنید. مصرف مسکن‌های بدون نسخه قبل از آزمایش سبب کاهش درد می‌شود.

بعد از کولپوسکوپی

بلافاصله بعد از آزمایش می‌توانید فعالیت‌های طبیعی را از سر بگیرید. اگر نمونه‌برداری نداشته باشید، ممکن است تا دو روز بعد کمی لکه‌بینی داشته باشید. در صورت نمونه‌برداری، باید انتظار این چند چیز را داشته باشید:

  • خون‌ریزی خفیف واژن تا چند روز؛
  • درد خفیف واژن تا چند روز؛
  • ترشح واژنی سیاه تا قهوه‌ای (ناشی از محلول اسیدی).

می‌توانید برای مهار خون‌ریزی و ترشح واژنی از نوار بهداشتی استفاده کنید. در این مدت از ورود هر چیزی به داخل واژن خودداری کنید. با پرهیز از رابطه جنسی، استفاده از تامپون و دوش‌گرفتن اجازه دهید گردن رحم ترمیم شود. در خصوص مدت‌زمان مراقبت از پزشک سؤال کنید.

جواب آزمایش کولپوسکوپی

نتیجه کولپوسکوپی و نمونه‌برداری نشان می‌دهد که درمان نیاز دارید یا خیر. حدود ۴۰درصد از افراد علائمی از سلول‌های غیرطبیعی مشاهده نمی‌کنند. حدود ۶۰درصد از افراد بر اساس نوع مشکلشان، مثل وجود توده در گردن رحم، واژن یا فرج به درمان نیاز دارند.

درمان‌های بعد از کولپوسکوپی

نتیجه نمونه‌برداری کولپوسکوپی وجود ناهنجاری‌های زودهنگام مثل دیس‌پلازی خفیف گردن رحم را مشخص می‌کند. در این مورد، پزشک تکرار مرتب آزمایش پاپ را تجویز می‌کند. دیس‌پلازی خفیف خود‌به‌خود برطرف می‌شود، اما سلول‌های پیش‌سرطانی پیشرفته به درمان نیاز دارند. برخی از روش‌های درمانی عبارت‌اند از:

  • روش جراحی با حلقه الکتریکی یا ال.ای.ای.پی (LEEP): استفاده از قدرت الکتریسیته برای تخریب سلول‌های غیرطبیعی.
  • بیوپسی مخروطی: نمونه‌برداری مخروطی شکل از بافت حاوی سلول‌های غیرطبیعی.
  • درمان انجمادی یا کرایوتراپی: استفاده از مواد شیمیایی سرد مثل نیتروژن مایع برای تخریب سلول‌های غیرطبیعی.
  • جراحی لیزر: استفاده از پرتوی لیزر حرارتی برای تخریب سلول‌های غیرطبیعی.

در موارد جدی‌تر، جراحی برای برداشتن تمام بافت رحم لازم است. درباره تست‌های تکمیلی لازم برای جراحی با پزشک صحبت کنید. نتیجه نمونه‌برداری معمولا ۲ تا ۱۰ روز بعد آماده می‌شود.

عوارض کولپوسکوپی

کولپوسکوپی معمولا روشی ایمن با عوارض جانبی کم است، اما در صورت داشتن بعضی علائم باید به پزشک مراجعه کنید، از جمله:

  • درد شدید در لگن و پایین شکم؛
  • خون‌ریزی شدید (بیشتر از مقدار خون‌ریزی پریود)؛
  • علائم عفونت مثل ترشح واژنی بدبو که ضخیم‌تر از حالت معمول است و تب و لرز.

سوالات رایج

– آیا کولپوسکوپی نگران‌کننده است؟

خیر. جای نگرانی نیست. ممکن است شما سرطان نداشته باشید، اما کولپوسکوپی تشخیص و درمان سلول‌های پیش‌سرطانی در مراحل اولیه را هم راحت‌تر می‌کند.

– چه کسی کولپوسکوپی را انجام می‌دهد؟

متخصص زنان می‌تواند این آزمایش را انجام دهد. گاهی هم متخصصی آموزش‌دیده به‌نام کولپوسکوپیست این کار را انجام می‌دهد. اگر پزشک متخصص باتجربه این آزمایش را انجام دهد، احتمال تشخیص زودهنگام سلول‌های سرطانی بیشتر می‌شود.

– آیا کولپوسکوپی نوعی جراحی است؟

خیر. کولپوسکوپی جراحی نیست، اما نمونه‌برداری از بافت شامل یک جراحی جزئی است. گاهی نمونه‌برداری به‌عنوان بخشی از این آزمایش انجام می‌شود. اگر طی آزمایش چیز غیرطبیعی مشاهده شود، بخشی از بافت مدنظر برای بررسی بیشتر برداشته می‌شود. نمونه‌برداری روشی بدون درد است که کمتر از ۳۰ دقیقه زمان می‌برد و به بستری‌شدن در بیمارستان نیاز ندارد.

شما بگویید

شما چقدر با کولپوسکوپی آشنایی دارید؟‌ آیا تابه‌حال از این روش تشخیصی استفاده کرده‌اید؟‌ در صورت تمایل، می‌توانید تجربه و نظرتان را در قسمت ارسال دیدگاه برایمان بنویسید و این مطلب را از طریق شبکه‌های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر


کتاب الکترونیکی دلبستگی
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.

این میوه خواص ضد سرطان دارد



در این مقاله، به بررسی عمیق‌تر انبه و تاثیر آن بر سلامت و آشپزی خواهیم پرداخت، تا چرا این میوه تابستانی بی‌نظیر، در سرتاسر جهان چنین محبوبیت گسترده‌ای دارد، را کشف کنیم.

انبه سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی

به گزارش فرطب، انبه به عنوان یک منبع عالی از ویتامین C شناخته می‌شود، به طوری که ۱۰۰ گرم از آن می‌تواند ۴۶% از نیاز روزانه به این ویتامین را تأمین کند. علاوه بر آن، این میوه غنی از ویتامین‌های A و E، اسیدهای آمینه، فلاوونوئیدها، بتاکاروتن و نیاسین است که همگی به تقویت سیستم ایمنی و ارائه خواص ضد خستگی کمک می‌کنند.

انبه و پیشگیری از سرطان

انبه، حاوی پلی‌فنول‌هایی است که آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمندی محسوب می‌شوند و می‌توانند از بدن در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت کنند. تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف انبه می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی، به‌ویژه در سرطان‌های پروستات، کولون و کبد را کاهش دهد.

محافظت از سلامت قلب با انبه

فیبرهای گوارشی مانند پکتین موجود در انبه به کاهش کلسترول بد LDL در خون کمک کرده و پتاسیم موجود در آن نیز به تنظیم فشار خون و ریتم قلبی کمک می‌کند. این عوامل با هم به حفظ سلامت قلبی و عروقی کمک شایانی می‌نمایند.

بهبود هضم و سوزش معده با انبه

آنزیم‌های گوارشی موجود در انبه به تجزیه پروتئین‌ها کمک کرده و هضم غذا را بهبود می‌بخشند. علاوه بر این، فیبر بالای انبه در پیشگیری از یبوست مؤثر است و به بهبود عملکرد کلی دستگاه گوارش کمک می‌کند.

تقویت حافظه با مصرف انبه

انبه، حاوی اسید گلوتامین است که به تحریک حافظه و تقویت عملکرد مغز کمک می‌کند. ویتامین B۶ و آهن موجود در انبه نیز به بهبود تمرکز و عملکرد شناختی کمک می‌کنند.

افزایش وزن سالم با انبه

برای افرادی که به دنبال افزایش وزن هستند، انبه می‌تواند گزینه‌ای عالی باشد. ۱۰۰ گرم انبه حدود ۷۵ کیلوکالری انرژی دارد و مصرف آن همراه با شیر که سرشار از پروتئین است، می‌تواند به افزایش وزن و تقویت توده عضلانی کمک کند.

مارمولک‌های باستانی بدون آنکه بفهمیم، پیوسته درحال تکامل هستند


تکامل می‌تواند تغییرات شگفت‌انگیزی ایجاد کند؛ به‌عنوان مثال، پرندگان آوازه‌خوان درحال پرواز امروزی از دایناسورهای بدون بال و زمینی نشات می‌گیرند که میلیون‌ها سال پیش روی زمین پرسه می‌زدند؛ اما به‌نظر می‌رسد که برخی از موجودات حتی درطول دوران‌های بسیار طولانی تغییرات بسیار اندکی را تجربه می‌کنند. ماهی سیلَکانت، یکی از این موجوداتی است که به همتایان فسیل‌‌شده‌اش با قدمت ۴۱۰ میلیون ساله‌ی شباهت دارد.

دانشمندان از مدت‌ها پیش درحال فکرکردن به این موضوع بودند که این گونه‌ها چگونه دربرابر فشارهای انتخاب طبیعی مقاومت می‌کنند. فرضیه‌ی غالب برای توضیح این «پارادوکس سکون»، این بوده است که برخی مواقع انتخاب طبیعی به‌جای انتخاب صفات غیرعادی‌تر که موجب تغییر گونه‌ها می‌شود، صفات معمولی یا متوسط را در برخی از گونه‌ها انتخاب می‌کند و آن‌ها را بدون تغییر نگه می‌دارد. این اتفاق اصطلاحا «انتخاب ثباتی» نامیده می‌شود.

اما مطالعه‌ای که به‌تازگی در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم ایالات متحده منتشر شده است، با ایده‌ی انتخاب ثباتی مخالفت می‌گوید. براساس این مطالعه، تکامل به‌صورت دائمی صفات مختلفی را در حیوانات به‌ظاهر تغییرناپذیر ترجیح می‌دهد که بقای کوتاه‌مدت آن‌ها را بهبود می‌بخشد. جیمز استرود، نویسنده‌ی اصلی مطالعه و زیست‌شناس از موسسه‌ی فناوری جورجیا می‌گوید: «بااین‌حال در درازمدت تمام آن تکامل خنثی می‌شود و هیچ تغییری اتفاق نمی‌افتد.»

استرود و همکارانش به مطالعه‌ی ۴ گونه مارمولک آنول پرداختند. همه‌ی این مارمولک‌ها به‌مدت ۲۰ سال و نسبتا بدون تغییر در جزیره‌ای کوچک در باغ گیاه‌شناسی استوایی فیرچایلد فلوریدا زندگی می‌کردند. محققان به‌مدت ۳ سال و هر ۶ ماه یک‌بار اعضای این جمعیت را به دام می‌انداختند. آن‌ها اندازه‌ی سر، طول ساق پا، قد و وزن هر مارمولک و همچنین اندازه‌ی پدهای چسبنده‌ی پنجه‌ی آن‌ها را اندازه‌گیری و مشخص کردند که کدام‌یک از گونه‌ها زنده ماندند.

استرود انتظار داشت که شاهد انتخاب ثباتی با حفظ صفات مشابه باشد؛ اما درعوض شواهد واضحی از انتخاب جهت‌دار را مشاهده کرد. برخی از مارمولک‌ها با ویژگی‌های منحصربه‌فردی مانند انگشتان چسبیده، در کوتاه‌مدت بهتر از سایرین زنده ماندند. بااین‌حال در هریک از نسل‌ها «بهترین» ویژگی‌ها تغییر می‌کردند؛ به‌عنوان مثال در برخی از سال‌ها پاهای بلند به بقا کمک می‌کرد و در موارد دیگر داشتن پاهای کوتاه‌تر بهتر بود.

جهت و قدرت انتخاب در مارمولک‌ها به‌قدری در نوسان بود که گاهی اوقات الگوی مشخصی وجود نداشت. رزماری گرانت، زیست‌شناس تکاملی از دانشگاه پرینستون می‌گوید: «چنین تغییراتی احتمالا در مقیاس خرد و بدون تغییر جهت خالص رخ می‌دهد.»

بیشتر بخوانید

از آنجایی که مطالعه نشان می‌دهد که انتخاب طبیعی سال به سال به‌جای صفات متوسط، صفات غیرعادی‌تر را ترجیح می‌دهد، نتایج آن از نظریه‌ی انتخاب ثباتی پشتیبانی نمی‌کند. تاداشی فوکامی، بوم‌شناس که درحال مطالعه‌ی تکامل در دانشگاه استنفورد است، می‌گوید نتایج درعوض توضیح خوبی برای این موضوع ارائه می‌دهد که چرا ما آنچه را که فکر می‌کنیم انتخاب ثباتی است، می‌بینیم.

بسیاری از ویژگی‌های جدید در کوتاه‌مدت درحال تکامل هستند؛ اما مزیت مهمی در بلند‌مدت ارائه نمی‌دهند. به‌عبارت بهتر، گونه‌های درحال سکون به‌سادگی ممکن است بهترین ترکیب ممکن از صفات را برای موفقیت پایدار در محیط خود یافته باشند.

اکنون این سؤال مطرح می‌شود که چه اتفاقی می‌افتد وقتی محیط اطراف یک گونه‌ی ساکن به‌طرز چشم‌گیری تغییر می‌کند؟ استرود برای یافتن پاسخ این برای این سؤال بزرگ‌تر همچنان درحال سفر به فلوریدا است تا نسل‌های بیشتری از مارمولک را پیگیری کند.

شناسایی یک دوزیست که به بچه‌هایش شیر می‌دهد


دانشمندان تصاویری از شیردادن یک گونه دوزیست کرم‌مانند به بچه‌هایش گرفته‌اند. این جانور یک برهنه‌مار (Caecilian) است که زیر زمین زندگی می‌کند. پژوهشگران معتقدند که توانایی تولید شیر در این گونه مستقل از پستانداران، که برای تولید شیر برای فرزندان خود مشهورند، تکامل پیدا کرده است.

برهنه‌ماران با قورباغه‌ها و سمندرها اعقابی مشترک دارند، اما صدها میلیون سال است که زیر زمین زندگی می‌کنند. آن‌ها در این مدت دست‌ها و پاهای خود را از دست دادند و بینایی‌شان نیز تا حد زیادی از بین رفت. برهنه‌مار مدرن شبیه یک کرم خاکی بزرگ و درخشان با یک کله است.

برزیل زیستگاه برهنه‌مارهای فراوانی است. گروهی از دانشمندان برزیلی درحال مطالعه روی یک گونه از آن‌ها به‌نام Siphonops annulatus بودند که چیزی غیرعادی کشف کردند.

این گونه از برهنه‌مار به بچه‌های خود اجازه می‌دهد تا پوستش را بخورند. بچه‌ها هفته‌ای یک بار اجازه تغذیه از پوست مادر خود را دارند. آن‌ها مواد مغذی بسیاری از پوست مادر خود می‌گیرند.

اما دانشمندان متوجه شدند که این بچه‌های برهنه‌مار انرژی بسیاری زیادی دارند که امکان ندارد تنها با یک وعده تغذیه در هفته کسب شود. آن‌ها برای کشف علت انرژی زیاد بچه‌ها یک دوربین در لانه آن‌ها قرار دادند. خیلی زود، آن‌ها دریافتند که بچه‌ها دور یک نقطه خاص از بدن مادر جمع می‌شوند.

بچه‌ها علاقه زیادی داشتند که به سمت دم مادر خود بروند و آن‌جا بود که دانشمندان دریافتند ماده‌ای مانند شیر از دم مادر ترشح می‌شود. پژوهشگران این کشف غیرعادی خود را در ژورنال Science منتشر کرده‌اند.

چرا یک دوزیست به بچه‌هایش شیر می‌دهد؟

دانشمندان معتقدند این گونه برهنه‌مار با همان مشکلی روبه‌رو است که انسان‌ها و باقی پستانداران با نوزادان خود دارند. درست مثل نوزاد انسان، یک نوزاد برهنه‌مار هم مدت‌ها پیش از آنکه بتواند از پس خود برآید به‌دنیا می‌آید. این نوزادان آسیب‌پذیر هستند و برای آن که مادر دوزیست بتواند آن‌ها را نزدیک خود نگه دارد، طوری تکامل پیدا کرده که ماده‌ای شبیه به شیر تولید کند.

به این فرایند «فرگشت همگرا» می‌گویند. فرگشت همگرا فرایندی است که در آن گونه‌های بسیار متفاوت، صفاتی مشابه پیدا می‌کنند.

البته شیر این دوزیست با شیری که پستانداران دارند یکسان نیست و به هیچ وجه با استانداردهای شیرهایی که می‌نوشیم سازگاری ندارد. اما این ماده حاوی لیپیدها و قند است. به همین دلیل دانشمندان آن را نوعی شیر در نظر گرفته‌اند.

این کشف نشان می‌دهد که جانورانی بسیار متفاوت می‌توانند خصوصیاتی بسیار مشابه داشته باشند. طبیعت همواره نشان داده است که می‌تواند با خلاقیتی الهام‌بخش، یک راه‌حل را در قلمروهای بسیار متفاوت خود تکرار کند.