طرز تهیه پودر سوخاری + ترفندهایی برای طعم و کیفیت بهتر


جای نان هیچ‌وقت در زباله‌دان نیست، حتی اگر تازه نباشد. نان‌های نه‌چندان تازه را می‌توان در کمتر از نیم‌ ساعت به روکشی ترد برای مرغ و ماهی و میگو تبدیل کرد، یعنی همان پودر سوخاری ترد و خوشمزه‌! در این مقاله نکات طرز تهیه پودر سوخاری و روش‌های آماده‌سازی آن را در اختیارتان می‌گذاریم. با ما همراه باشید.

بهترین نوع نان برای تهیه پودر سوخاری

نوع نانی که در طرز تهیه پودر سوخاری استفاده می‌کنید به طعم و ترکیبی که نهایتا مدنظر دارید وابسته است. در کل انواع نان بدون گلوتن، کم‌کربوهیدرات، نان کامل، نان سفید، نان فرانسوی یا حتی نان باگت و نان همبرگر انتخاب خوبی برای تهیه پودر سوخاری در خانه هستند. حتی می‌توانید از نان‌های محلی و سنتی استفاده کنید. این نان‌ها درنهایت آرد متراکم‌تری به شما می‌دهند. می‌توان گفت قاعده و قانون خاصی برای انتخاب نوع نان وجود ندارد، اما معمولا نان‌های حجیم برای تهیه آرد سوخاری مناسب‌ترند.

رونیکس

نان تازه انتخاب کنیم یا کهنه؟

خیلی‌ها برای درست‌کردن آرد سوخاری دست می‌گذارند روی قدیمی‌ترین و کهنه‌ترین نانی که در خانه دارند! بهترین کیفیت پودر سوخاری از نان تازه به‌ دست می‌آید، البته نه نانی که همان روز پخته شده باشد. بگذارید نان چند روزی در دمای اتاق خشک و سفت شود تا راحت‌تر بتوان آن را در غذاساز خرد کرد. اگر تنها تکه نانی که در خانه دارید کاملا نرم و تازه است، آن را در توستر یا فر با دمای ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد چند دقیقه گرم کنید تا رطوبتش از بین برود و بعد در غذاساز خردش کنید.

طرز تهیه پودر سوخاری بدون غذاساز

آرد سوخاری خانگی و بازاری از نظر اندازه ذرات آرد تفاوتی اساسی دارند؛ ذرات آرد سوخاری خانگی معمولا درشت‌ترند و برای آنکه حسابی ریز و پودر شوند، باید چند بار در غذاساز آسیاب شوند. حتی می‌توانید بعد از یک بار آسیاب‌شدن در غذاساز، آٰرد را داخل کیسه پلاستیکی بریزید و آن را با وردنه بکوبید. اگر در خانه دستگاه غذاساز ندارید، نان را به تکه‌های کوچک تقسیم کنید و در حرارت فر یا توستر گرم کنید تا نان کاملا خشک و برشته شود. احتیاجی به جداکردن لایه سفت و برشته نان نیست مگر آنکه بخواهید رنگ آرد سوخاری کاملا یکدست باشد. این فرایند دقیقا مثل تهیه نان کروتان است. سپس خرده‌های نان را از روی حرارت بردارید، بگذارید خنک شوند و بعد در یک کیسه بزرگ بریزید. حالا با استفاده از وردنه به‌آرامی روی کیسه ضربه بزنید تا تکه‌های نان کاملا خرد و تبدیل به پودر شوند.

طرز تهیه آرد سوخاری

برای تهیه پودر سوخاری در خانه به دو نوع ماده اولیه احتیاج دارید:

  • نان باگت یا نان تست به تعداد دلخواه؛
  • ادویه‌های مختلف به مقدار لازم.

بسته به نان و ادویه‌ای که انتخاب می‌کنید، روش‌های متنوعی برای تهیه این ماده غذایی پرکاربرد وجود دارند که در ادامه چند روش پرطرف‌دار را معرفی کرده‌ایم.

۱. طرز تهیه آرد سوخاری با نان باگت

  • خردکردن نان‌های تازه: به‌مقدار دلخواه نان باگت یا تست بردارید و با دست یا به‌کمک قیچی خردشان کنید. بهتر است خمیر داخل نان را قبل از خردکردن دربیاورید.
  • خشک‌کردن نان‌های تازه: حالا نوبت آن است که تکه‌نان‌های خردشده را در سینی فر پهن کنید و داخل فر با دمای ۱۵۰ تا ۱۶۰ درجه سانتی‌گراد بگذارید. هرچه اندازه تکه‌نان‌ها کوچک‌تر باشد، زمان خشک‌کردن کوتاه‌تر می‌شود. نان‌ها را قبل از آنکه تغییر رنگ بدهند، از فر خارج کنید.
  • خردکردن نان‌ خشک: در این مرحله باید تکه نان‌های خشک و ترد را در مخزن غذاساز بریزید و خوب آسیاب کنید تا به پودری یکدست تبدیل شوند. اینکه نان را چقدر خرد می‌کنید، به میل و سلیقه شما بستگی دارد.
  • افزودن ادویه: در صورت تمایل،‌ ادویه‌های دلخواه خود را به پودر سوخاری اضافه کنید و آن را در ظرف دربسته نگه دارید. این آرد برای درست‌کردن انواع مرغ و ماهی و میگو سوخاری مناسب است.

۲. طرز تهیه آرد سوخاری با نان خشک

طرز تهیه آرد سوخاری خانگی بدون غذاساز در ماهیتابه

ساده‌ترین روش تهیه پودر سوخاری در منزل استفاده از نان لواش است. اگر نان خشک ندارید، چند ورق نان لواش را با حرارت فر یا در فضای آشپزخانه خشک کنید. سپس نان‌ها را در غذاساز بریزید و آن‌قدر آسیاب کنید تا به پودری یکدست تبدیل شود. حالا به‌ دلخواه خود ادویه اضافه و پودر سوخاری خانگی خود را مزه‌دار کنید.

۳. طرز تهیه پودر سوخاری طعم دار

اینکه آرد سوخاری طعم‌دار باشد یا بدون طعم کاملا سلیقه‌ای است. عده‌ای ترجیح می‌دهند آرد سوخاری را بدون طعم درست کنند تا بتوانند هربار با تغییر ادویه‌ها مزه تازه‌ای خلق کنند. بعضی‌ها هم برای راحتی بیشتر پودر طعم‌دار درست می‌کنند تا همیشه یک مرحله جلوتر باشند. ادویه‌هایی که استفاده می‌کنید به ذائقه شما بستگی دارند. ادویه کاری، انواع فلفل، پودر سیر، پودر پیاز، آویشن و زردچوبه انتخاب خوبی برای طعم‌دارکردن آرد سوخاری هستند. سعی کنید از ادویه‌های تازه آسیاب‌شده استفاده کنید تا عطری که به آرد می‌بخشند، قوی‌تر و بهتر باشد.

۴. طرز تهیه آرد سوخاری ایتالیایی

آرد سوخاری ایتالیایی مخلوطی از چاشنی‌های خوش‌طعم و سبزی خشک است. در دستور تهیه این نوع آرد علاوه‌بر نان، از نمک کوشر، پودر سیر و پیاز و چاشنی سبزی خشک ایتالیایی شامل ریحان، پونه کوهی، رزماری، آویشن، مریم‌گلی و مرزنجوش خشک‌شده استفاده می‌کنید. فقط کافی است بعد از آسیاب‌کردن تکه‌نان‌ها در غذاساز، تمام این ادویه‌ها را به پودر سوخاری اضافه و در یخچال نگهداری‌اش کنید. این ادویه‌ها لذت غذا را دوچندان می‌کنند.

روش نگهداری از پودر سوخاری در خانه

روش نگهداری از پودر سوخاری در خانه

آرد سوخاری را حتما در ظرفی دربسته نگه دارید تا در معرض هوا نباشد. حتی بهتر است ابتدا آن را در یک کیسه پلاستیکی بریزید و بعد در ظرف دربسته بگذارید. این پوشش جلوی رطوبت را می‌گیرد تا آرد به‌سرعت بیات نشود. مهلت استفاده از آن هم به دمای محیط بستگی دارد. اگر آرد را در دمای محیط نگه می‌دارید، تا ۱ ماه و اگر در یخچال و فریزر نگه می‌دارید، ۳ تا ۶ ماه ماندگاری دارد.

تشخیص سلامت یا فساد پودر سوخاری کار هرکسی نیست. آدم‌های عادی در بیشتر موارد نمی‌توانند آرد سوخاری سالم را از خراب تشخیص دهند. واضح‌ترین مشخصه آرد خراب بوی فساد و کهنگی و ناست که هشدار می‌دهد از آن آرد استفاده نکنید.

فوت‌های کوزه‌گری تهیه پودر سوخاری

برای آنکه پودر سوخاری خانگی رنگ و طعم و کیفیت بهتری داشته باشد، جدا از طرز تهیه پودر سوخاری، باید فوت‌های کوزه‌گری درست‌کردن این خوراکی در خانه را هم بدانید. مهم‌ترین این نکات عبارت‌اند از:

  • بعد از افزودن ادویه‌های دلخواه به پودر سوخاری، برای آنکه آردتان برشته‌تر شود، آن را به‌مدت ۳ تا ۵ دقیقه روی حرارت ملایم تفت دهید. این تفت کوتاه رنگ بهتری به آرد می‌دهد.
  • بهترین و لذیذترین آرد سوخاری از لبه‌های نان تست تهیه می‌شود. می‌توانید از لبه‌های نان تست نیمه‌بیات‌ هم استفاده کنید؛ فقط حواستان باشد سراغ نان‌های کاملا کهنه و خراب نروید.
  • بهترین حالت پودر سوخاری تا زمانی است که عطر آن تغییر نکرده باشد و همچنان بوی مطبوعی بدهد. در صورت کوچک‌ترین تغییر بو، احتمالا آرد دیگر قابل‌استفاده نیست.
  • بهترین گزینه برای جذاب‌‌شدن رنگ پودر سوخاری اضافه‌کردن مقداری پفک‌نمکی خردشده است. زردچوبه، پاپریکا و زعفران هم رنگ جالبی به آرد می‌دهند. حتی می‌توانید مقداری ترتیلا، چیپس یا کورن فلکس خردشده در طرز تهیه آرد سوخاری بگنجانید.
  • یک روش سریع برای تهیه پودر سوخاری با نان تست یا نان باگت این است که نان‌ها را در ماهیتابه بدون روغن تفت دهید. یک تفت کوتاه برای تردشدن نان‌ها کافی است.
  • برای تردکردن نان از حرارت ملایم استفاده کنید و مدام آن ا تفت دهید.

کلام آخر

اگر تا همین امروز برای درست‌کردن مرغ و ماهی و میگو سوخاری از پودرهای سوخاری آماده و بازاری استفاده می‌کرده‌اید، حالا نوبت امتحان‌کردن نسخه خانگی این خوراکی ترد و لذیذ است. دستورهای این مقاله را با نان لواش، نان باگت و تست امتحان کنید تا در کمترین زمان ممکن باکیفیت‌ترین و سالم‌ترین پودر سوخاری را در خانه درست کنید.

شما آرد سوخاری خانگی را چطور درست می‌کنید؟ اگر نکات دیگری برای تهیه این ماده غذایی می‌دانید، مشتاقانه منتظر شنیدن نظرات‌تان هستیم.


کتاب الکترونیکی رازهای زیبایی
به کمک یافته‌های علمی به‌طور صحیح از پوست خود مراقبت کنید در هر سنی پوستی زیبا و جذاب داشته باشد.

حذف وعده سحری، یکی از عوامل اضافه وزن



یکی از اشتباهات رایج افراد در ماه رمضان، حذف وعده سحری است. حذف این وعده نه تنها موجب لاغری نمی‌شود، بلکه منجر به اضافه وزن و چاقی می‌شود.

محمدحسن انتظاری، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص اهمیت آگاهی افراد از وعده‌های غذایی در ماه مبارک رمضان، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: یکی از اشتباهات افراد در ماه رمضان حذف وعده سحری است. این کار نه تنها موجب لاغری نمی‌شود، بلکه منجر به اضافه وزن و چاقی می‌شود. با توجه به اینکه در این ماه حدود ۱۵ ساعت روزه‌دار هستیم، سحری نخوردن باعث می‌شود بدن ما بر فرم صرفه‌جویی قرار بگیرد و در این حالت فقط شدت سوخت و ساز بدن پایین می‌آید و فرد بی‌حال و کم توان می‌شود.

وی ادامه داد: با عجله حجم زیادی از غذا را تناول نکنیم و با توجه به اینکه خوراکی‌هایی مانند حلوا و زولبیا و بامیه ترکیبی از چربی و شیرینی و چاق‌کننده هستند، در مصرف آن‌ها دقت کنیم.

این عضو هیئت علمی دانشگاه، با تاکید بر اهمیت وعده سحری، گفت: افراد در وقت سحر بیشتر از حبوبات استفاده کنند و مصرف غذاهای گوشتی را کاهش دهند. بهتر است غذاهای گوشتی را در وعده افطار مصرف کنند. سحری باید به گونه‌ای باشد که افراد روزه‌دار برای مصرف کردن پروتئین و کربوهیدرات‌ها برنامه‌ریزی انجام دهند تا علاوه بر تامین انرژی، این مواد به آرامی جذب بدن شود. آرام جذب‌ شدن مواد غذایی در بدن باعث دوام‌ آوردن و کمتر گرسنه شدن افراد شود.

انتظاری با اشاره به اینکه باید بیشتر از میوه و سبزیجات استفاده شود، گفت: چای پررنگ، غذاهای سرخ شده، تند و شور باعث تشنه شدن می‌شود.  

وی همچنین  مصرف غذاهایی مانند عدس پلو با سالاد در سحر را توصیه کرد و گفت، این غذا علاوه بر جذب آرام در بدن، باعث می‌شود که مغز دیگر در معرض کمبود انرژی قرار نگیرد و باعث پایین آمدن سوخت و ساز بدن نیز نمی‌شود.  

بهتر است تا جایی که مقدور است بعد از افطار میوه و سبزیجاتی مانند، گوجه فرنگی، کاهو و کدو برای جبران کمبود آب بدن مصرف کرد، چرا که کمبود آب در بدن باعث بی‌حالی و به همراه آن اضافه وزن و چاقی می‌شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه در زمان سحر باید مواد غذایی که قند، پروتئین و آب آن به آرامی در بدن جذب می‌شود را مصرف کرد، یادآور شد: ترجیحا برای وعده‌های سحر و افطار سبزیجاتی مانند، لوبیا سبز، نخود سبز، کدو آب‌پز مصرف کنید. آجیل‌ها برای سحر گزینه مناسبی نیستند، این گونه مواد به اندازه گوشت، چرب هستند و این چرب بودن باعث درگیر شدن سیستم گوارشی و دفع آب بدن می‌شود.  

مقاله‌ای که ادعا می‌کرد هرم ۲۵هزار ساله اندونزی ساخت انسان است، سلب اعتبار شد


نویسندگان مقاله نوشته‌اند: «ما از جامعه‌ی دانشگاهی، سازمان‌های علمی و افراد مرتبط درخواست داریم تا در چالش با این تصمیم و رعایت اصول صداقت، شفافیت و انصاف در تحقیقات و انتشارات علمی، در کنار ما بمانند.»

دنی هیلمن ناتاویدجاجا، زمین‌شناس زلزله و نویسنده‌ی اصلی مطالعه، بلافاصله به درخواست برای اظهار‌نظر پاسخ نداد. وایلی (ناشر)، ایلین ارننوین و گرگوری سوکاس، دبیرهای مجله‌ی Archaeological Prospection نیز به درخواست‌های نیویورک‌تایمز برای اظهارنظر پاسخی نداده‌اند.

گراهام هنکوک، روزنامه‌نگار و یکی از حامیان برجسته‌ی تحقیقات ناتاویدجاجا در بیانیه‌ای اعلام کرد که او این عقب‌نشینی را به عنوان «علم شایسته، موجه یا منصفانه» نمی‌شناسد. او می‌گوید مجله به جای انتشار اعلامیه‌ی سلب اعتبار باید انتقادات وارده به این مقاله را منتشر می‌کرد، به گفته‌ی او این اقدام به خوانندگان امکان می‌داد که خودشان تصمیم بگیرند.

هنکوک، سازنده‌ی مجموعه مستند نت‌فلیکس «آخرالزمان باستانی» است و در سال ۲۰۲۲، برای ساخت اپیزودی درباره‌ی گونونگ پادانگ، با ناتاویدجاجا مصاحبه کرد. او می‌گوید: «علم نباید سرکوب شود.»

برخی باستان‌شناسان از سلب اعتبار مطالعه استقبال کردند

انجمن باستان‌شناسی آمریکا گفته است که مستند نتفلیکس آقای هنکوک «با اشاعه‌ی ادعاهای نادرست و اطلاعات غلط، حرفه‌ی باستان‌شناسی را بی‌ارزش می‌کند.» او با رد این نظر، استدلال می‌کند که باستان‌شناسان باید نسبت به نظریه‌هایی که اصالت علمی را به چالش می‌کشند، بازتر عمل کنند. نت‌فلیکس نیز به درخواست برای اظهار‌نظر درمورد سلب اعتبار پاسخ نداد.

مردم اندونزی مدت‌هاست که برای برگزاری مراسمات مذهبی اسلامی و هندو به گونونگ پادانگ سفر می‌کنند. یکی از روایت‌های ملی که این تپه را به‌ عنوان هرمی بسیار قدیمی به تصویر می‌کشد، در دوران سوسیلو بامبانگ یودهویونو، رئیس‌جمهور سابق که در سال ۲۰۱۴ از قدرت کناره‌گیری کرد، از سوی دولت مرکزی حمایت و تأمین مالی می‌شد. اما جانشین او، رئیس‌جمهور جوکو ویدودو، این بودجه را قطع کرد.

گلکسی زد فولد 6 احتمالاً اولین گوشی تاشو با فریم تیتانیومی خواهد بود


تاکنون هر سری از گوشی‌های تاشوی سامسونگ با پیشرفت‌ و نوآوری‌ همراه بوده است، حالا به‌نظر می‌رسد گلکسی زد فولد 6 نیز این رویه را ادامه خواهد داد. براساس شایعات اخیر، احتمال دارد سامسونگ فریم گلکسی زد فولد 6 را از جنس تیتانیوم بسازد؛ اگر این شایعه صحت داشته باشد، این گوشی اولین گوشی تاشویی خواهد بود که چنین فریمی دارد. پیش‌ازاین سامسونگ در گلکسی S24 اولترا از فریم تیتانیومی استفاده کرده بود.

براساس پست یک منبع آگاه به نام Tech Reve در ایکس، گوشی تاشوی آتی سامسونگ، یعنی گلکسی زد فولد 6 احتمالاً فریم تیتانیومی خواهد داشت. نسبت استحکام به وزن تیتانیوم، این فلز را برای استفاده در گوشی‌های هوشمند بسیار مناسب کرده است. همچنین علاوه‌بر سبک‌بودن، تیتانیوم حس خوبی به کاربر هنگام دردست‌داشتن گوشی می‌دهد.

در گوشی‌های تاشو، وزن مناسب همیشه دغدغه شرکت‌های سازنده و کاربران بوده است؛ از همین رو، چنین فلز مقاومی می‌تواند برای فریم گلکسی زد فولد 6 مناسب باشد و دوام آن را به میزان قابل‌توجهی بهبود ببخشد.

گلکسی زد فولد 6 با فریم تیتانیومی

سامسونگ ظاهراً قصد دارد پرچمدار گوشی تاشو خود را به گلکسی S24 اولترا شبیه کند؛ چراکه علاوه‌بر فریم تیتانیومی احتمالی، براساس رندرهای افشا شده باید انتظار یک گوشی با زاویه تیزتر و جعبه‌ای داشته باشیم، یعنی تقریباً ظاهری مشابه گلکسی S24 اولترا خواهد داشت.

البته سامسونگ صرفاً به تغییر ظاهر این گوشی اکتفا نکرده است. احتمال دارد این گوشی تاشو به بهترین پردازنده فعلی کوالکام یعنی اسنپدراگون 8 نسل 3 مجهز باشد؛ همچنین سیستم خنک‌کننده عالی، لؤلای بازطراحی‌شده برای عملکرد نرم‌تر، محافظ گوریلا مقاوم‌تر و باتری بزرگ‌تر از ارتقاهای احتمالی این گوشی خواهد بود.

سامسونگ تاکنون اطلاعات بسیار کمی از این گوشی منتشر کرده است؛ اما انتظار می‌رود گلکسی زد فولد 6 به همراه گلکسی زد فلیپ 6 در اواسط ژوئیه 2024 روانه بازار شوند. درکنار این دو گوشی، احتمال عرضه نسخه مقرون‌به‌صرفه گلکسی فولد 6 نیز وجود دارد که احتمالاً باریک‌تر از نسخه اصلی فولد 6 باشد.



تهدید رئیس شاباک به عدم شرکت در مذاکرات قطر




تهران- ایرنا- منابع خبری گزارش دادند، رونین بار رئیس امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) تهدید کرده است در صورتی که اختیارات بیشتری به هیات مذاکره کننده اسرائیلی داده نشود، به دوحه قطر نخواهد رفت.

مصر: نباید هیچ عملیات نظامی در رفح انجام گیرد



وزیر امور خارجه مصر پس از دیدار با همتای آمریکایی‌اش گفت: «اسرائیل نباید هیچ عملیات نظامی در شهر رفح که جمعیت زیادی از آوارگان در آنجا حضور دارند، انجام دهد.»

به گزارش ایسنا، «سامح شکری» وزیر امور خارجه مصر روز پنجشنبه در سخنانی پس از دیدار با آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا، عنوان کرد: «محور گفت‌وگوها اوضاع جاری در غزه، آتش‌بس، افزایش میزان کمک‌های ارسالی به غزه و آزادی اسرا بود.»

وی افزود: « اسرائیل نباید هیچ عملیات نظامی در شهر رفح که جمعیت زیادی از آوارگان در آنجا حضور دارند، انجام دهد.»

شکری تصریح کرد: «جایی برای ادامه جنگ در غزه یا بدتر شدن اوضاع انسانی در این باریکه وجود ندارد. به دنبال رسیدن به راه‌حلی مبتنی‌بر راه‌حل دو کشور هستیم تا منطقه و ملت‌های منطقه به امنیت برسند.»

وی ادامه داد: « باید در اسرع وقت آتش‌بس در غزه حاصل شده و کمک‌های ارسالی به این منطقه افزایش یابد.»

وزیر خارجه مصر خاطرنشان کرد: «ما قاطعانه مخالف کوچاندن فلسطینیان به خارج از اراضی خودشان هستیم و باید ساز و کارهایی برای تحقق این اهداف ایجاد کنیم.»

وی تأکید کرد، نظم جهانی به سبب استانداردهای دوگانه‌ی جهانیان در شیوه تعامل با نزاع بین طرفین فلسطینی و اسرائیلی و دیگر منازعات در معرض تهدید است.

سامح شکری همچنین گفت: «با وضعیت بی‌سابقه‌ای مواجه هستیم و اکثریت فلسطینیان در غزه و کرانه باختری نگران موضوع کوچاندن فلسطینیان یا نابودی قضیه فلسطین هستند.»

انتهای پیام

می‌توانیم یک میلیون خانه بسازیم؛ اگر مردم را پای کار بیاوریم



عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان تهران گفت: در خصوص شعار امسال، موضوع کلیدی مشارکت مردم است که می‌توانند در گام اول، تولید مسکن را به ۶۵۰ هزار واحد برسانند و در قدم بعدی به هدف ساخت یک میلیون خانه کمک کنند اما مردم یا همان بخش خصوصی با چالشهایی مثل طولانی بودن صدور پروانه، بیمه، مالیات و عدم تعیین نرخ واقعی ساخت در طرح نهضت ملی مسکن مواجهند.

حسن محتشم در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به اهمیت موضوع تولید که همواره در سالهای اخیر از محورهای اصلی شعارها بوده، امسال نیز شعار سال تحت عنوان «جهش تولید با مشارت مردم» از سوی رهبری انتخاب شد. عنوان مشارکت مردم در شعار امسال بسیار اهمیت دارد.

وی افزود: اگر بخواهیم اقتصاد کشور را فعال کنیم و به رونق برسانیم باید تولید در همه زمینه‌های اصلی و فرعی شامل نفت و پتروشیمی، خدمات، کشاورزی، صنعت و ساختمان با جهش مواجه شود. این هدف نیز جز با مشارکت و پار کار آمدن مردم محقق نخواهد شد. مردمی یعنی بخش خصوصی، یعنی انبوه‌ساز، کشاورز، کارخانه‌دار و … که دولت باید موانع تولید را از پیش پای آنها بردارد.

تاکید اصل ۳۱ و ۳۲ قانون اساسی به اهمیت بخش مسکن

عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران با اشاره به تاکید اصل ۳۱ و ۳۲ قانون اساسی بر اهمیت تامین و تولید مسکن گفت: در سالهای گذشته عمدتا با رشد منفی در بخش مسکن و ساختمان مواجه بودیم و تولید مسکن کمتر از ۴۰۰ هزار واحد در سال بود. سال ۱۴۰۲ اعلام شد که رشد بخش مسکن به ۳.۸ درصد رسیده است. علت این بود که سالهای گذشته تولید بسیار کم بود. بنابراین افزایش ۳.۸ درصد بر مبنای تولید ۳۵۰ تا  ۴۰۰ هزار واحد نمی‌تواند دستاورد بزرگی محسوب شود.

محتشم درباره برنامه دولت سیزدهم برای ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی گفت: بعد از حدود سه سال از عمر دولت، هدف تولید سالیانه یک میلیون خانه محقق نشده است. اگر دولت به معنای واقعی، مشارکت مردم را جدی بگیرد و بخش خصوصی را فعال کند در قدم اول می‌توانیم به تولید ۶۰۰ تا ۶۵۰ هزار واحد مسکونی در سال برسیم. سپس هدف ساخت یک میلیون مسکن دور از دسترس نخواهد بود.

وی تصریح کرد: افزایش تولید در همه سطوح باعث می شود تا تولید ناخالص داخلی بالا برود که باعث افزایش درآمد سرانه، افزایش ارزش پول ملی و رونق اقتصادی می‌شود. یعنی تولید بالا می‌تواند یک کشور را روی ریل توسعه بیندازد.

دولت باید از دخالت مستقیم در اقتصاد دست بردارد

عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران بیان کرد: دخالت دولت در تمامی سطوح، بازدهی تولید را کاهش داده است. در حال حاضر ۷۵ درصد اقتصاد در دست دولت قرار دارد که تحقق شعار سال را دچار چالش خواهد کرد. دولت باید در سیستم اداری یک تغییر و تحول جدی به وجود بیاورد و کارها را به بخشهای واقعی اقتصاد واگذار کند.

محتشم با بیان اینکه طرح نهضت ملی مسکن با موانعی مواجه شده که مهمترین آن به عدم حضور پررنگ بخش خصوصی مربوط می‌شود گفت: برای تولید مسکن نیاز نیست که دولت و شهرداری با کشور چین تفاهم‌نامه امضا کنند. شرکتها و انجمن‌های بسیاری در داخل کشور حضور دارند که می توان تولید مسکن را به آنها سپرد. دولت فقط باید به آنها اختیار و امکانات بدهد. از آنها نیز تضمین و تعهد بگیرد که کار را انجام دهند. تجربه ثابت کرده دولت هیچگاه تولیدکننده خوبی نبوده است.

وی اظهار کرد: بیش از ۹۰ درصد تولید مسکن توسط بخش خصوصی انجام می‌شود. همین میزان ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار واحد نیز توسط بخش خصوصی احداث می‌شود. اما علت اینکه با رکود مسکن مواجهیم آن است که خرید مسکن برای افراد کم‌درآمد امکان‌پذیر نیست و تعداد محدودی هم که ساخت می‌شود در کلانشهرها برای قشر مرفه است.

سازندگان حدود یک سال معطل صدور پروانه می‌شوند

محتشم، بروکراسی اداری را یکی از چالشهای بخش ساخت و ساز دانست و گفت: در طرح نهضت ملی مسکن قراردادهایی که وزارت راه و شهرسازی با سازندگان منعقد می‌کند چندان شفاف نیست و نرخ واقعی ساخت در آن لحاظ نمی‌شود. می گویند دولت پول ندارد. خوب سازندگان پول می آورند اما باید قراردادها بر مبنای نرخ واقعی ساخت باشد.

وی تاکید کرد: بیمه و مالیات هم از مشکلاتی است که گریبان سازندگان مسکن را گرفته و مشکلات مالی عدیده‌ای برای آنها ایجاد کرده است. از طرف دیگر شهرداری در صدور پروانه تعلل می کند. شهردار تهران دو سال پیش گفت مدت زمان صدور پروانه را به ۴۵ روز می رسانیم اما هنوز سازندگان در پیچ و خم اداری هستند و علاوه بر آنکه پول هنگفتی به شهرداری می‌دهند برای دریافت پروانه تا یک سال معطل می‌مانند.

انتهای پیام

هشدار رییسی نسبت به اقدامات تجاوزکارانه علیه نمازگزاران فلسطینی در ماه مبارک رمضان


هشدار رییسی نسبت به اقدامات تجاوزکارانه علیه نمازگزاران فلسطینی در ماه مبارک رمضان

رئیس جمهور با بیان اینکه جلوگیری از وقوع فاجعه انسانی در فلسطین و غزه را مسئولیت فوری مجامع بین‌المللی به ویژه سازمان ملل، سازمان همکاری اسلامی و دادگاه بین‌المللی می‌دانیم، اظهار کرد: نسبت به هر گونه اقدام تجاوزکارانه احتمالی در قدس شریف و مسجدالاقصی علیه نمازگزاران فلسطینی در ایام ماه مبارک رمضان هشدار می‌دهم.

به گزارش ایسنا، سید ابراهیم رئیسی در پیامی با تاکید بر اینکه بی‌تردید امروز تداوم نسل‌کشی در غزه و جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری فلسطین اصلی‌ترین دغدغه امت اسلامی است، تصریح کرد: روشن است که یکی از اهداف خطرناک رژیم صهیونیستی از میان بردن همه آثار حیات و هویت فلسطینی، ایجاد شرایط فروپاشی اجتماعی و مدنی و کوچاندن اجباری ساکنان نوار غزه و کرانه باختری به کشورهای مجاور است و این رویکرد ثابت می‌کند این رژیم جنایتکار عامدانه سیاست نابودی کامل ملت و هویت فلسطین را با همدستی آمریکا دنبال می‌کند.

وی با بیان اینکه جلوگیری از وقوع فاجعه انسانی در فلسطین و غزه را مسئولیت فوری مجامع بین‌المللی به ویژه سازمان ملل، سازمان همکاری اسلامی و دادگاه بین‌المللی می‌دانیم، اظهار کرد: در این شرایط حساس و در ماه مبارک رمضان با هشدار نسبت به تداوم بی‌رحمانه نسل‌کشی آشکار یک ملت، بار دیگر بر لزوم اقدامات موثر با هدف توقف نسل‌کشی، رفع کامل محاصره و سپردن آمران و عاملان رژیم جنایتکار به دست عدالت تاکید و همچنین نسبت به هر گونه اقدام تجاوزکارانه احتمالی در قدس شریف و مسجدالاقصی علیه نمازگزاران فلسطینی در ایام ماه مبارک رمضان هشدار می‌دهم.

انتهای پیام

«گپ‌ شب» مهمان نوروزی مخاطبان می‌شود/ گفت‌وگوهایی با چاشنی طنز – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی برنامه، ویدیوکست «گپ شب» در قالب گپ و گفت هایی گرم و صمیمانه با چاشنی طنز، در روند خود نگاه ویژه ای به موضوع فضای مجازی و ارتقای سواد رسانه‌ای خواهد داشت.

در راستای تحقق هم‌افزایی رسانه‌های مختلف منتخبی از قسمت‌های این برنامه نیز به صورت پادکست و ویدیوکست در بستر شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های وب محور از جمله تلوبیون و اپلیکیشن سپهر نیز بارگذاری می‌شود.

برنامه «گپ‌ شب» که با مشارکت تلویزیون اینترنتی سپهر و فضای مجازی رادیونمایش تولید شده است، با حضور مهمانانی از جمله اصغر سمسارزاده، کوروش زارعی، حمید محمدی، محسن سوهانی، یزدان فتوحی، وحید رونقی، عباس محبی، یوسف کرمی، بهرام سروری‌نژاد و … به کارگردانی امیر شعیبی، در ایام نوروز ۱۴۰۳ از تلویزیون اینترنتی سپهر و شبکه رادیویی نمایش پخش خواهد شد.

سایر عوامل تولید این برنامه عبارتند از سردبیر: رکسانا قهقرایی، نویسندگان: محسن فراهانی، رکسانا قهقرایی، میثم کریمی، گوینده آیتم‌ها: شیرین سپهراد، طراح لوگو: مینا سادات حسینی، مدیر تولید: سید نیما شمس الدین، تولید: احسان پیرولیان، تصویربرداران: علیرضا عزیزی، محمدمهدی مطلبی، احسان پیرولیان، طراح نور: امیر شعیبی، نور پرداز: علیرضا عزیزی، مجریان گریم: محسن رفیعی، نسترن مطلبی، تدوین: امیر شعیبی، دستیار تدوین و موشن گرافیک: محمدمهدی مطلبی، آهنگساز تیتراژ: سیاوش قمصری.