پیش‌بینی وقوع سیلاب در استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، فارس – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت مدیریت منابع آب ایران، ستاد مدیریت سیلاب وزارت نیرو، با توجه به صدور هشدار سطح قرمز و نارنجی سازمان هواشناسی کشور مبنی بر پیش‌بینی وقوع بارش‌های قابل توجه از روز سه‌شنبه مورخ ۲۸ فروردین تا پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ اطلاعیه‌ای صادر کرد.

بر اساس این اطلاعیه با توجه به هشدارهای هواشناسی صادره، استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، فارس، کرمان و یزد مستعد وقوع سیلاب خواهند بود که عمده سیل و طغیان رودخانه‌ها در استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان، فارس و کرمان پیش‌بینی می‌شود؛ البته جزایر هرمزگان نیز در کانون‌های بارشی قرار دارند.

بر این اساس توصیه اکید می‌شود ملاحظات زیر توسط دستگاه‌های ذیربط و مردم مورد توجه قرار گیرد:

– خودداری از تردد و توقف در مسیرها و جاده‌های حاشیه و بستر رودخانه‌ها

– عدم حضور مسافران و گردشگران در مناطق پست و بستر و حاشیه رودخانه‌ها و مناطق ساحلی

– عدم عبور از سازه‌های تقاطعی و پل‌های رودخانه‌های سیلابی

– آمادگی حداکثری همه دستگاه‌های اجرایی، خدماتی و امدادی و تجهیز گروه‌های عملیاتی

– پاکسازی و بازگشایی کامل مجاری آبی، رودخانه‌ها و سازه‌های تقاطعی به‌ویژه در مراکز جمعیتی

– تخلیه اماکن و مراکز جمعیتی در معرض و مسیر سیلاب

– توقف هرگونه فعالیت در بستر و حاشیه رودخانه‌های مستعد سیلاب الزامی است.

ماجرای نامه مرندی به رییس جمهور/ برنامه سلامت خانواده متوقف شود




رییس فدراسیون فرهنگستان علوم پزشکی ایران، از اینکه وزارت بهداشت سراغ برنامه هایی در حوزه بهداشت رفته که موازی کاری حساب می شود، نامه گلایه آمیزی به رئیس جمهور نوشت.

حمله به پوریا زراعتی/ مجری اینترنشنال کشته شد؟



جوان آنلاین: برخی رسانه‌ها و سایت‌های ایرانی مستقر در لندن مدعی شدند پوریا زراعتی از مجریان شبکه ایران اینترنشنال روز جمعه در این شهر از سوی افراد ناشناس مورد حمله با سلاح سرد قرار گرفته و در بیمارستان بستری است.

خبرگزاری فارس به نقل از اخبار غیر رسمی گزارش داده که پوریا زراعتی در اثر این حمله و خونریزی شدید مرده است.

محبوبه صبح زندگینامه داستانی محبوبه دانش



کتاب «محبوبه صبح: زندگینامه داستانی محبوبه دانش» عنوان اثری از راضیه تجار است که زندگی شهید «محبوبه دانش» را روایت می‌کند. محبوبه دانش، دختر ۱۷ ساله انقلابی است که در واقعه ۱۷ شهریور شهید می‌شود. 
راضیه تجار برای نوشتن این داستان هم از واقعیت و هم از تخیلش کمک گرفته است تا در نهایت اثری را به خوانندگانش هدیه کند که به زندگی حقیقی این بانوی شهید، وفادار باشد. او همچنین عناصر داستانی را به اثرش اضافه کرده است تا جذابیت بیشتری به آن ببخشد. 
به بیان دیگر بخشی از فضای این داستان برگرفته از واقعیت و بخشی تخیلی است که در آن بیشتر با وفاداری به واقعیات زندگی این شهید، از ظرایف و عناصر داستانی در خلق موقعیت‌های داستانی بهره گرفته شده است. 
بخش‌هایی از متن کتاب «محبوبه صبح: زندگینامه داستانی محبوبه دانش» را می‌خوانید:
«زهرا خانم، آرام و پاورچین در پناه نور کمرنگ چراغ سقفی به آشپزخانه می‌رفت و می‌آمد و در هر رفت و آمد، با خود کاسه و بشقاب، پارچ آب‌خوری و لیوان و قاشق و نمکدان می‌آورد. اولین شب ماه مبارک رمضان بود. قرار بود بچه‌ها را برای خوردن سحری بیدار کند، اما از همین دقایق آخر هم استفاده می‌کرد تا کمی بیشتر بخوابند. حاج دانش به حیاط رفته بود تا وضو بگیرد. صدای صلوات‌های پیاپی‌اش می‌آمد. زهرا خانم، همانطور که کفگیر را زیر برنج خوش‌عطر می‌زد، سینه‌اش را از هوا پر کرد. نه، این فقط عطر زعفران نبود؛ عطر محبوبه شب بود. صدای محبوبه را شنید. – مامان سحر شد؟ – البته عزیز دلم! بلند شو صورتت را آب بزن و بیا سر سفره. حاج دانش به اتاق بچه‌ها رفت. آن‌ها را با نوازش بلند کرد و سر سفره سحری آورد. گاه زهرا خانم لقمه‌ای دهان آن‌ها می‌گذاشت و گاه حاج دانش تیغ ماهی را که روی پلوی‌شان برق می‌زد، درمی‌آورد و تکه‌های ماهی را ریز می‌کرد و روی پلو می‌پاشید. – بخورید عزیزانم، بسم‌الله! بعد هم بروید نمازتان را بخوانید. – بعدش هم یک کوچولو بخوابیم؟ – حتماً. یک چرت کوچولو بزنید، به شرط آنکه وقتی صدایتان کردم زود بلند شوید تا ببرمتان مدرسه. رو به محبوبه کرد. – راستی خانم‌خانم‌ها، یک مدرسه خوب برایت پیدا کرده‌ام. محبوبه لب برچید. – من مدرسه‌ام را عوض نمی‌کنم. – چرا؟ – اگر از آنجا بروم، دلم برای دوستانم تنگ می‌شود. – در عوض معلم‌های خوبی پیدا می‌کنی. وقتی معلم‌هایت خوب درس بدهند، بهتر می‌فهمی و نمره معدلت بیشتر می‌شود. آن وقت می‌توانی بعد‌ها به یک مدرسه راهنمایی خیلی خوب بروی. ـ یعنی کجا؟ ـ یک مدرسه اسلامی. رو کرد به همسرش. ـ خانم، شما هم موافقی؟ – بله که موافقم… حالا آنجا کجاست؟ ـ مدرسه رفاه. – رفاه…؟ چرا اسمش رفاه است؟ شما که می‌گویید اسلامی است. – برای رد گم کردن این اسم را گذاشته‌اند. در حقیقت، خروجی آن اسلامی است. پایه‌گذاران آن هم آقایان مفتح، بهشتی، رجایی، باهنر و چند تا از بازاری‌ها هستند. محبوبه اخم کرد و شانه بالا انداخت. – ولی من نمی‌روم… آنجا نمی‌روم! پدر دستی از سر مهر روی موهایش کشید و به بچه‌های دیگرش اشاره کرد. – دیده‌ای هیچ‌وقت این‌ها حرف بابا را زیر پا بیندازند؟ محبوبه دیگر چیزی نگفت. چلوماهی و ترشی و سبزی خوردن خورده شد و سفره برچیده شد. با دستی که پدر یک بار دیگر بر سر محبوبه کشید، او قبول کرد که صبح فردا با پدر به مدرسه‌اش برود، پرونده‌اش را بگیرد و در مدرسه رفاه ثبت‌نام کند.»

۱۵ نشانه اینکه طرف مقابل از شما خوشش می‌آید!


چگونه بفهمیم دختری از ما خوشش میاد؟ چطور بفهمیم پسری به ما علاقه داره؟ در روابط امروزی، اعتمادکردن به افراد و احساساتشان کمی چالش‌برانگیز شده است و این مسئله سبب می‌شود دائما این سؤال‌ها را از خود بپرسیم. علاوه‌بر این، برای شروع رابطه‌ای تازه و پیش‌قدم‌شدن بهتر است بدانیم احساس شخص مدنظر متقابل است یا خیر. در این مقاله قرار است نشانه‌هایی را ذکر کنیم که ممکن است به‌ این معنا باشند که طرف مقابل از شما خوشش می‌آید.

۱. به صحبت‌کردن با شما علاقه نشان می‌دهد

اگر حالت برعکس این نشانه را بررسی کنیم، بهتر متوجه قضیه می‌شویم؛ اگر کسی از شما خوشش نیاید، احتمالا زیاد با شما حرف نمی‌زند. اگر کسی همواره در تلاش باشد سر صحبت را با شما باز کند، ممکن است نشانه‌ای از علاقه او به شما باشد. این مسئله در فضای مجازی نیز صادق است. اگر شخصی تلاش دارد صحبت را پیش ببرد، نمی‌خواهد بحث تمام شود و دائم برای شما محتوای مختلف می‌فرستد، یعنی احتمالا مجذوب شما شده است.

رونیکس

۲. حرکات‌تان را تقلید می‌کند

محققان دانشگاه آلبرتا اثبات کرده‌اند که بیشتر ما ناخودآگاه حرکات کسانی را که دوست داریم، تقلید می‌کنیم. بنابراین اگر متوجه شدید طرف مقابل حرکات شما را تقلید می‌کند، به این معناست که احتمالا از شما خوشش می‌آید. البته تقلید حرکات طرف مقابل معنای دیگری نیز دارد و ممکن است به این دلیل باشد که با شما احساس راحتی می‌کند. ممکن است برایتان سؤال پیش بیاید که از طریق تقلید حرکات چطور بفهمیم کسی از ما خوشش میاد؟ به این منظور، به نشانه‌های زیر دقت کنید:

  • آیا نحوه ایستادن یا نشستن شما را تقلید می‌کند؟
  • آیا با لحن و تُن صدای شما صحبت می‌کند؟
  • آیا واکنش‌های چهره‌اش هماهنگ با شما تغییر می‌کنند؟

۳. زیاد به شما نزدیک می‌شود

معمولا افراد هنگام صحبت‌کردن با شخص موردعلاقه‌شان بدن خود را به‌سمت او متمایل می‌کنند و سعی دارند رودَرروی طرف مقابل قرار بگیرند. بنابراین اگر حین مکالمه متوجه شدید طرف مقابل به‌سمت‌تان خم می‌شود و دائم به‌سمت شما برمی‌گردد، ممکن است نشانه‌ای مثبت حاکی از علاقه‌اش به شما باشد.

۴. هنگامی که همراه شماست زیاد لبخند می‌زند

دقت کرده‌اید هنگامی که همراه دوستانتان هستید، زیاد می‌خندید و لبخند می‌زنید؟ این مسئله احتمالا به‌خاطر علاقه شما به آنهاست. بیشتر ما هنگامی که نزدیک افراد موردعلاقه‌مان هستیم، بیشتر لبخند می‌زنیم چون زمان خوبی را با آنها سپری می‌کنیم. در‌ صورتی‌ که طرف مقابل هنگام وقت‌گذراندن با شما دائم لبخند به لب دارد، احتمال می‌رود از شما خوشش می‌آید.

۵. به شوخی‌هایتان می‌خندد

ممکن است از افراد بانمکی باشید که با شوخی‌هایشان می‌توانند همه را بخندانند. با وجود این، اگر کسی با شوخی‌هایتان (به‌خصوص اگر چندان بامزه نباشند!) بخندد، ممکن است از شما خوشش بیاید.

۶. هنگام صحبت‌ با شما سرخ می‌شود

خیلی‌ها هنگامی که موجی از آدرنالین و هیجان را حس می‌کنند، سرخ می‌شوند. پس اگر شخصی هنگام صحبت با شما قرمز شد، ممکن است به این معنا باشد که از شما خوشش می‌آید و هیجان‌زده شده است. البته اگر برایتان سؤال پیش آمده که چگونه بفهمیم دختری از ما خوشش میاد، این نشانه شاید غلط‌انداز باشد. چراکه بعضی‌ها به‌خاطر اضطراب اجتماعی، عصبانیت یا خجالت سرخ می‌شوند.

۷. زیاد سؤال می‌پرسد و سعی دارد شما را بشناسد

چگونه بفهمیم دختری از ما خوشش میاد - سوال پرسیدن یکی از نشانه‌های علاقه‌

آیا زمانی که همراه فرد مدنظر هستید، دائم سعی دارد از شما سؤال‌های جدی بپرسد و شما را بیشتر بشناسد؟ اگر پاسخ شما مثبت است، احتمالا طرف مقابل مجذوب شما شده است. در غیر این صورت اگر مکالمات را سطحی و خسته‌کننده پیش می‌برد، شاید باید آن را نشانه‌ای منفی در نظر بگیرید.

۸. ارتباط چشمی برقرار می‌کند

احتمالا شما هم عبارت «چشم‌ها دروغ نمی‌گویند» را زیاد شنیده‌اید. در واقع چشم‌ها بیانگر احساسات واقعی هستند و باید توجه بیشتری به آنها بکنید. به این دقت کنید آیا طرف مقابل با شما بیش از دیگران ارتباط چشمی برقرار می‌کند یا خیر. اگر شخص مذکور ارتباط چشمی طولانی با شما برقرار می‌کند یا حالت چشم‌هایش هنگام نگاه‌کردن به شما متفاوت و گرم است، ممکن است به این معنی باشد که به شما علاقه دارد. این علاقه ممکن است عاطفی باشد یا از سمت دوست، همکار و دیگر افراد باشد و بار عاطفی نداشته باشد.

۹. حواسش به شماست

ابتدا به این چند سؤال درباره شخص مدنظرتان پاسخ دهید:

  • آیا وقتی هوا سرد است، لباس خودش را به شما پیشنهاد می‌دهد؟
  • آیا هنگام مکالمه با شما، غرق در صحبت می‌شود یا به‌سادگی حواسش با تلفن همراهش پرت می‌شود؟
  • آیا سؤال‌های عمقی از شما می‌پرسد و بادقت به حرف‌هایتان گوش می‌دهد؟
  • آیا رفتار او با زبان عشق مدنظر شما تطابق دارد؟

اگر می‌توانید پاسخی مثبت برای این سؤال‌ها پیدا کنید، احتمالا طرف مقابل به شما علاقه‌مند است.

۱۰. به ظاهر خود می‌رسد

طبق تحقیقات، افرادی که قصد شروع ارتباط عاطفی دارند بیش از کسانی که مدت‌هاست در رابطه‌اند، به ظاهر خود می‌رسند. با وجود این، در نظر داشته باشید که رسیدگی به ظاهر تنها مختص روابط عاطفی نیست، بلکه هر شخصی برای تحت‌تأثیر قرار‌دادن دیگران ممکن است به خودش برسد. چند نشانه کوچک که طرف مقابل به ظاهر خود اهمیت می‌دهد، عبارت‌اند از:

  • کنارزدن مو از روی صورت؛
  • مرتب‌کردن کراوات یا آستین‌ها؛
  • بررسی ظاهر خود در آینه؛
  • تمدید آرایش و رژ لب؛
  • مرتب‌کردن یقه؛
  • برداشتن پرز از روی لباس.

۱۱. سریع به پیامتان پاسخ می‌دهد

اگر کسی واقعا به شما علاقه داشته باشد، همواره می‌کوشد با شما صحبت کند و فرصت را از دست نمی‌دهد. این شخص شما را منتظر نمی‌گذارد و زود به پیامتان پاسخ می‌دهد. حتی اگر سرش شلوغ باشد و نتواند پاسختان را بدهد، شما را مطلع می‌کند. پس هربار که برایتان سؤال پیش آمد از کجا بفهمیم یکی از ما خوشش میاد، این نشانه را به خاطر بیاورید.

۱۲. از شما تعریف می‌کند

اگر کسی بخواهد علاقه‌اش را به شما نشان دهد، با شما مهربان است و از شما تعریف می‌کند و کاری می‌کند که احساس امنیت کنید. لزومی ندارد تعریف‌های او از ظاهر شما باشند. اتفاقا تعریفی که از اخلاق و رفتار باشد، نشانه‌ بهتری است که طرف مقابل به شما علاقه دارد.

۱۳. به انتخاب شما درمورد راه ارتباطی‌تان احترام می‌گذارد

امروزه راه‌های زیادی برای ارتباط در فضای مجازی وجود دارد. پیام متنی، تماس تصویری و شبکه‌های اجتماعی چند نمونه از روش‌هایی هستند که می‌توانید برای ارتباط با یکدیگر استفاده کنید. کسی که از شما خوشش می‌آید، نظر خود را تحمیل نمی‌کند و به راه ارتباطی‌ای که شما انتخاب کرده‌اید، احترام می‌گذارد. مثلا اگر در اینستاگرام با یکدیگر در ارتباط هستید، شما را تحت فشار نمی‌گذارد که شماره خود را با او به اشتراک بگذارید.

۱۴. زیاد به شما پیام می‌دهد

اگر شخصی در هر فرصتی، حتی وقتی سرش خیلی شلوغ است، به شما پیام می‌دهد، نشانه‌ای خوب است که خبر از علاقه او به شما می‌دهد. به‌خصوص در روابط مجازی، پیام‌دادن نقشی حیاتی ایفا می‌کند. در نظر داشته باشید که اگر شخصی بیش‌ از اندازه به شما پیام می‌دهد، در حدی که احساس می‌کنید زیاده‌روی می‌کند، این مسئله ممکن است از نشانه‌های بمباران عشق باشد. در این صورت باید بیشتر حواستان را جمع کنید. اگر پیام‌دادن شخص مدنظر به‌گونه‌ای است که احساس می‌کنید برای شما اهمیت قائل می‌شود و اولویتی ویژه برایش دارید، نشانه‌ای مثبت است.

۱۵. در پیام‌ از ایموجی استفاده می‌کند

ممکن است از خود بپرسید در فضای مجازی از کجا بفهمیم پسری از ما خوشش اومده؟ در واقع تشخیص احساسات افراد از طریق ارتباط مجازی، به‌خصوص پیام‌های متنی، کار آسانی نیست. ارتباط از طریق پیام‌ متنی احساسات را به‌خوبی منتقل نمی‌کند. استفاده از ایموجی‌ یا همان شکلک در پیام‌های متنی، آنها را جذاب‌تر و احساسات شخص را بهتر منتقل می‌کند. در واقع ممکن است بتوانید از طریق نوع استفاده طرف مقابل از ایموجی متوجه احساسات او شوید. البته در نظر داشته باشید که فقط با توجه به استفاده از ایموجی نمی‌توان احساسات افراد را تشخیص داد. همچنین اگر کسی هنگام پیام‌دادن به شما از ایموجی استفاده نمی‌کند، به این معنا نیست که از شما خوشش نمی‌آید.

شما بگویید

بعضی از افراد خیلی واضح احساسات خود را بروز می‌دهند و برای فهمیدن احساس خیلی‌ها باید دقت بیشتری به خرج داد. فرقی نمی‌کند بخواهید به کسی ابراز علاقه کنید یا فقط از حس او باخبر شوید، در هر صورت حالا می‌توانید با این ۱۵ نشانه‌ تا حدی تشخیص دهید طرف مقابل از شما خوشش می‌آید یا خیر.

آیا متوجه این نشانه‌ها در طرف مقابلتان شده بودید؟ با توجه به این نشانه‌ها حدس شما درمورد احساس طرف مقابل درست بوده است؟


کتاب الکترونیکی دلبستگی
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.

روش مصرف خاکشیر برای کبد چرب، یبوست، لاغری!



روش مصرف خاکشیر برای کبد چرب: گر می خواهید بدانید طریقه مصرف خاکشیر برای رفع یبوست، خاکشیر برای اسهال سخت، از بین بردن جوش‌های صورت، سلامت پوست، کنترل فشار خون، رفع عطش، ضد عفونی کننده، دفع سنگ کلیه و مجاری ادرار، تقویت معده، درمان لاغری، جلوگیری از شوره مو، تقویت قوای جنسی مردان، خارش پوست، کاهش آلرژی و… چگونه است، با این بخش از سلامت همراه شوید.

خاکشیر برای یبوست بزرگسالان و کودکان

برای درمان یبوست، خاکشیر را با آب ولرم تهیه کنید و به آن گلاب و کمی عسل اضافه نمایید. برای درمان یبوست در کودکان یک قاشق چای‌خوری خاکشیر را بکوبید و با آب ولرم به کودک بدهید. برای درمان طبیعی یبوست در افراد مسن استفاده از ترکیب خاکشیر کوبیده شده به همراه آب داغ و عسل موثر است.

خاکشیر برای اسهال

برای درمان اسهال که در فصل تابستان بسیار شایع است، خاکشیر،عرق نعنا و آب سرد را مخلوط کرده و میل نمایید. برای درمان اسهلال می توانید خاکشیر را بو داده و آن را با آب و عسل مخلوط کنید و به بیمار بدهید.

خاکشیر برای کبد چرب

روش مصرف خاکشیر برای کبد چرب، خاکشیر برای درمان بیماری های کبد مانند کبد چرب مفید است. برای درمان کبد چرب مخلوط خاکشیر وعرق کاسنی و شاه تره مصرف نمایید، این نوشیدنی سبب تصفیه کننده خون، درمان کبد چرب و فشار خون می شود.

خاکشیر برای سنک کلیه

برای درمان سنگ کلیه در افرادی که به این بیماری مبتلا هستند یا کلیه آن‌ها استعداد سنگ‌سازی را دارد، مصرف خاکشیر و عرق خارشتر مفید است همچنین برای دفع سنگ کلیه می توان 3 قاشق غذاخوری ترنجبین را در یک لیوان آب به‌مدت 5 ساعت خیسانده و سپس صاف کرده و با 2 قاشق غذاخوری مخلوط نمود. نوشیدن این مخلوط به‌صورت روزانه به دفع سنگ کلیه کمک می‌کند.

خاکشیر برای لاغری

روش مصرف خاکشیر برای کبد چرب، خاکشیر و دانه چیا و عرق زیره و شوید کاهنده اشتها،لاغر کننده و چربی سوز عالی است. برای تهیه نوشیدنی خاکشیر، دو قاشق غذا خوری خاکشیر و گلاب و یک قاشق غذا خوری آبلیمو و یک لیوان آب ولرم را با هم ترکیب کنید و به مدت یک ماه روزانه ناشتا مصرف کنید بعد از یک ماه اثرات آن را روی لاغری و سلامت بدن خود خواهید دید.​

خاکشیر برای درمان بی خوابی

برای بهبود خواب و در مان بی خوابی خاکشیر، بهارنارنج و عرق بیدمشک را با مقداری آب مخلوط و مصرف نمایید. خاکشیر خواص آرام بخش و خواب آوراست، خاکشیر را قبل از خواب و حداقل دو ساعت پس از غذا مصرف کنید.

خاکشیر برای زردی نوزاد

روش مصرف خاکشیر برای کبد چرب، برای درمان زردی کودک بهتر است مادر شربت خاکشیر مصرف نماید، با خوردن شربت خاکشیر توسط مادر و شیردادن نوزاد می‌توان به درمان سریع‌تر زردی نوزاد کمک کرد.

خاکشیر برای تب

برای کاهش تب ناشی از بیماری هایی چون سرما خوردگی، کرونا، آبله مرغان و…خاکشیر را با آب سرد و آب ولرم مخلوط و میل نمایید تا حرارت بدن را کاهش دهد.

خاکشیر برای زونا

روش مصرف خاکشیر برای کبد چرب، برای بهبود آبله مرغان، زونا، سرخک و…خاکشیر یک درمان موثر برای رفع خارش ناشی از زونا و درد مرتبط با آن است. مصرف خاکشیر همراه با هندوانه سبب کاهش تب و خارش ناشی از این بیماری ها می شود.

خاکشیر برای خارش بدن

روش مصرف خاکشیر برای کبد چرب، برای رفع حساسیت، آلرژی و خارش،کهیر و التهاب پوست شربت خاک شیرمصرف نمایید، خاکشیر رطوبت زیادی دارد و به دلیل اثر خنک‌کنندگی که دارد باعث کاهش خارش پوست ناشی از حساسیت پوستی می‌شود و در درمان آن نیز موثر است.

مولکول کشف‌شده در قهوه، عضلات پیر را جوان می‌کند


عضله‌های ما با افزایش سن، به طور طبیعی دچار زوال می‌شوند. این فرآیند با ایجاد ضعف در بدن، می‌تواند به از‌دست‌رفتن استقلال در سال‌های طلایی عمر ما منجر شود. اما چه می‌شود اگر ترکیبی در طبیعت وجود داشته باشد که بتواند سرعت این روند را کاهش بدهد و با افزایش سن، عضلات ما را سالم و قوی نگه دارد؟

بر اساس تحقیقات جدید، یک ترکیب طبیعی که در برخی گیاهان موجود است، می‌تواند به بهبود سلامت و عملکرد عضلات ما کمک کند. سطوح بالایی از این ترکیب شیمیایی که به عنوان «تریگونلین» شناخته می‌شود، در قهوه یافت می‌شود و فایده‌ی دیگری را به فهرست طولانی فواید سلامتی یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان اضافه می‌کند.

تریگونلین، یک ترکیب مولکولی آلکالوئیدی است و در غلظت بالایی در قهوه یافت می‌شود. این ترکیب علاوه بر قهوه، در انواع گیاهان دیگر از جمله شنبلیله، جو، ذرت، سویا، پیاز و گوجه فرنگی نیز موجود است.

محققان در مطالعه‌ای که در مجله‌ی Nature Metabolism منتشر شده است، با بررسی سطوح تریگونلین در خون چندین گونه، نشان دادند که سطوح بالای این ترکیب با قدرت و عملکرد عضلات ارتباط مثبتی دارد. در مقابل، سطوح پایین این ترکیب با افزایش سن، کم‌ماهیچگی یا از‌دست‌رفتن حجم و زوال قدرت عضلات اسکلتی را به دنبال دارد.

سطوح بالای تریگونلین، بهبود قدرت و عملکرد مثبت عضلات را به همراه دارد

جروم فیج، رئیس بخش سلامت فیزیکی در مؤسسه‌ی نستله ریسرچ در سوئیس و یکی از محققان همکار مطالعه، به‌ فوربز می‌گوید: «هیجان‌انگیز است که یک مولکول طبیعی در مواد غذایی با علائم سلولی پیری ارتباط متقابل دارد. مزایای تریگونلین بر متابولیسم سلولی و سلامت عضلات در طول پیری، امیدوارکننده است.»

مطالعه توسط گروه محققانی از سوئیس و سنگاپور رهبری شد، اما محققانی از چندین کشور دیگر، از جمله ایران، ایالات متحده، بریتانیا، فنلاند و استرالیا نیز در آن مشارکت داشتند.

مطالعه می‌گوید میتوکندری یا نیروگاه‌های سلولی در بدن، همزمان با افزایش سن ماهیچه‌ها، انرژی کمتری تولید می‌کند. دلیل اصلی کاهش تولید انرژی توسط میتوکندری این است که با افزایش سن، مقدار مولکولی به نام NAD+ (فرم اکسید‌شده‌ی مولکول نیکوتین‌آمید آدنین دی‌نوکلئوتید) در بدن کاهش می‌یابد. وجود مولکول NAD+ برای عملکرد میتوکندری حیاتی است و همچنین، در ترمیم و تنظیم دی‌ان‌ای و عملکرد سلول‌های ایمنی نیز نقش دارد.

مطالعه نشان داد که تریگونلین برای NAD+ به عنوان یک «پیش‌ساز» عمل می‌کند، بدین معنی که تریگونلین، می‌تواند در سلول‌ها NAD+ بسازد. سایر پیش‌سازهای NAD+ شامل ویتامین ب۳ و اسید آمینه‌ی ال‌تریپتوفان است که در مواد غذایی از جمله مرغ، شیر، پنیر، جو دوسر و موز یافت می‌شود.

محققان پس از آن که موش‌ها را از تریگونلین غنی کردند، متوجه شدند که سطح NAD+ در موش‌ها افزایش یافته، میتوکندری‌های آن‌ها فعال‌تر شده و با افزایش سن، عملکرد عضلات حیوانات نیز بهتر حفظ شده است.

بیشتر بخوانید

وینچنزو سورنتینو، محقق از دانشکده‌ی پزشکی یونگ لو در دانشگاه ملی سنگاپور و یکی از محققان همکار مطالعه، می‌گوید:

یافته‌های ما با کشف تریگونلین به‌عنوان یک پیش‌ساز جدید، درک فعلی از متابولیسم NAD+ را گسترش می‌دهد و پتانسیل ایجاد مداخله با ویتامین‌های تولیدکننده‌ی NAD+ برای طول عمر سالم و درک کارکرد بیماری‌های مرتبط با سن را نیز افزایش می‌دهد.

کاهش سطح NAD+ در بدن با زوال شناختی، بیماری‌های متابولیک، سرطان، ضعف و از‌دست‌دادن عضلات همراه است. شواهد نشان می‌دهد که بازگرداندن سطوح NAD+ ممکن است با برخی پیامدهای منفی مقابله کند. همچنین، آزمایش موش‌ها نشان داد که تریگونلین با بهبود حافظه، یادگیری و اثرات ضدالتهابی مرتبط است.

قهوه فواید بالقوه‌ی بسیاری برای سلامتی دارد و سلامت قلب و عروق را افزایش می‌دهد. با این حال، کافئین در مقادیر زیاد، اثرات منفی بسیاری از جمله بی‌خوابی، اضطراب، سردرد و بی‌قراری را به همراه دارد. علاوه بر این، قهوه اگر به تنهایی و به شکل سیاه (یا دم‌کرده) مصرف شود، کالری بسیاری پایینی دارد. اما نوشیدنی‌های مبتنی بر قهوه معمولاً حاوی مقدار بسیار زیادی از قند و چربی اضافی هستند و در صورت رعایت‌نکردن تعادل در نوشیدن، می‌توانند اثرات منفی فاجعه‌باری برای رژیم غذایی و سلامتی داشته باشند.

دانشمندان تایید کردند که ایتالیایی‌ ها واقعاً با دستان خود صحبت می‌ کنند!


از ویتو کورلئونه در فیلم پدرخوانده (The Godfather) گرفته تا سوفیا لورن در فیلم دیروز، امروز، فردا (Yesterday, Today and Tomorrow)، شخصیت‌های ایتالیایی اغلب با حرکات دستشان به تصویر کشیده می‌شوند.

اخیراً مطالعه ای تأیید کرده که این ویژگی ایتالیایی ها در دنیای واقعی هم صادق است.

محققان در دانشگاه لوند حرکات ایتالیایی ها و سوئدی ها را هنگام صحبت کردن مورد مطالعه قرار دادند.

آنها دریافتند که ایتالیایی ها از بیش از ۴۰ حرکت دست در دقیقه هنگام صحبت کردن استفاده می کنند؛ چیزی حدود دو برابر یک فرد سوئدی.

در حالی که برخی از فرهنگ‌های دیگر نیز از ژست‌ها و حرکات مختلف برای کمک به نشان ‌دادن بخش‌هایی از داستان و روایت خود استفاده می‌کنند، ایتالیایی‌ها از حرکات دستشان به‌ عنوان نوعی تفسیر جاری درباره آنچه که می‌گویند، استفاده می‌کنند.

محققان دانشگاه لوند سوئد از ۱۲ ایتالیایی و ۱۲ سوئدی خواستند تا داستان یک بخش ۹۰ ثانیه ای از کارتون پینگو را برای فردی که این کارتون را ندیده، بازگو کنند.

محققان دریافتند که ایتالیایی ها از ۲۲ حرکت دست در هر ۱۰۰ کلمه استفاده می کنند، اما میزان حرکت دست سوئدی ها ۱۱ حرکت به ازای هر ۱۰۰ کلمه بود.

مطالعات قبلی نشان داده اند که ایتالیایی ها حدود ۱۸۸ کلمه در دقیقه صحبت می کنند که شامل حدوداً ۴۱ حرکت دست می شود.

دکتر ماریا گرازیانو در این باره گفته است:

ایتالیایی ها بیشتر از سوئدی ها از ژست ها و حرکات دست استفاده می کنند که مطابق انتظارات بود.

جالب‌تر اینکه نشان دادیم مردم از فرهنگ‌های مختلف به دلیل سبک‌های کلامی متفاوت و روش‌های مختلف داستان‌سرایی و توضیح یک موضوع، از ژست‌ها و حرکات متفاوتی استفاده می‌کنند.

محققان علاوه بر تعداد حرکات دست، به دلیل استفاده از این حرکات در طول داستان‌گویی نیز توجه کردند.

وقتی داستان یا روایتی را تعریف می کنیم، چندین نوع اطلاعات را با یکدیگر ترکیب می‌کنیم: شخصیت‌ها و رویدادها را معرفی می‌کنیم، اعمال را توصیف کرده و دلیل آن ها را توضیح می‌دهیم.

همچنین بررسی می‌کنیم که شنونده صحبت‌هایمان را بفهمد.

در روایت داستان‌ انیمیشن‌ها و کارتون‌ها، نه‌تنها به خود داستان اشاره می‌شود، بلکه به فعل تماشا کردن (دیدن) نیز اشاره می‌شود.

این پژوهش نشان داد که ایتالیایی‌ها تمایل بیشتری به استفاده از حرکات «واقع‌گرایانه» دارند؛ یعنی حرکاتی که در مورد داستان اظهار نظر کرده و بخش‌های جدیدی را به شنونده معرفی می‌کنند.

در همین حال، سوئدی‌ها تمایل داشتند که از حرکات «نمایشی» بیشتری استفاده کنند که عمدتاً رویدادهای مختلف داستانی را به نمایش می‌گذارد.

حدود سه هزار مترمربع زمین ملی خراسان شمالی رفع تصرف شد




بجنورد-ایرنا- مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی گفت: یگان حفاظت از اراضی این اداره کل در ایام نوروز امسال ۲ هزار و ۸۴۰ مترمربع از اراضی ملی استان به ارزش تقریبی ۱۹۹ میلیارد ریال را رفع تصرف و از چنگال متصرفان آزاد کرد.

درخواست بایدن از مصر و قطر درباره قرارداد تبادل اسیران میان تل‌آویو و حماس



آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا گزارش داد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز جمعه در پیام‌هایی به سران مصر و قطر از آنها خواست تا بر حماس برای انعقاد قرارداد تبادل اسیران با رژیم صهیونیستی فشار بیاورند.

به گزارش ایسنا، یک مقام آمریکایی گفت که بیل برنز، رئیس سیا، ریاست هیئت آمریکایی در مذاکرات قاهره را بر عهده خواهد داشت.

این مقام ارشد دولت بایدن گفت که رئیس جمهور آمریکا ۲ پیام به عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر و تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر در خصوص مذاکرات تبادل اسیران ارسال کرده و از آنها خواسته است که از حماس تعهد بگیرند تا با توافق موافقت کرده و به آن پایبند باشند.

بایدن پنجشنبه نیز طی تماسی تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مورد بحث‌های جاری در خصوص اسیران و دور برنامه ریزی شده مذاکرات در قاهره گفت‌وگو کرد.

بر اساس آخرین پیشنهاد، اشغالگران و حماس در ازای آزادی اسیران بیمار، مسن و زخمی که در دست حماس هستند، با آتش‌بس ۶ هفته‌ای موافقت خواهند کرد. البته پیشرفت به سوی انعقاد توافق برای هفته ها متوقف شده است.

این مقام ارشد دولت بایدن توپ را به زمین حماس انداخت و مدعی شد: «این حقیقت درست است. اگر حماس به سادگی با آزادی این گروه آسیب پذیر از اسیران، بیماران، مجروحان، سالمندان و زنان جوان موافقت می‌کرد، امروز در غزه آتش‌بس برقرار می شد.»

این مقام بدون اشاره به کارشکنی‌های اشغالگران در رنج ملت فلسطین مدعی شد: «مسؤولیت آزادی اسیران و ارائه مواد کمکی به ساکنان غزه از طریق آتش‌بس طولانی بر عهده حماس است».

این مقام گفت که جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه با خانواده اسیران در کاخ سفید دیدار خواهد کرد.

جان کربی نیز گفت که کشورش قصد ندارد تحقیقات مستقلی درباره قتل هفت امدادگر در بنیاد جهانی آشپزخانه مرکزی در غزه انجام دهد.

در این راستا وبگاه آکسیوس به نقل از منابع آگاه گزارش داد که جو بایدن اولتیماتوم قاطعانه‌ای به بنیامین نتانیاهو داده و او را تهدید به توقف کمک به اسرائیل کرده است.

این وبگاه به نقل از سه منبع آگاه گزارش داد: «بایدن روز پنجشنبه طی یک تماس تلفنی به بنیامین نتانیاهو اولتیماتوم داد و در آن گفت که اگر اسرائیل رویکرد خود را در غزه تغییر ندهد، ما به شما کمک نمی‌کنیم.»

بایدن دقیقاً منظورش از دست دادن حمایت آمریکا را مشخص نکرد و در این زمینه به احتمال توقف ارسال تسلیحات به اسرائیل اشاره نکرد.

این منابع تاکید کردند که این گفت‌وگو «سخت‌ترین» بین بایدن و نتانیاهو «از نظر لحن و محتوا» از هفت اکتبر بوده است.

شبکه خبری ان بی سی آمریکا به نقل از مقامات آمریکایی روز جمعه گزارش داد که سه دلیل منجر به تغییر موضع رئیس جمهور آمریکا در قبال اشغالگران شده است: کشتار امدادگران، درخواست روزانه همسر بایدن برای توقف جنگ و تحرک جامعه مسلمان آمریکا که منجر به تغییر موضع بایدن شد.

پس از این تماس، جان کربی، سخنگوی کاخ سفید گفت که اقداماتی که ایالات متحده از اسرائیل انتظار دارد انجام دهد شامل «افزایش میزان کمک‌های ارسالی به غزه، بازگشایی گذرگاه‌های اضافی به سمت غزه، حرکت به سمت آتش‌بس و بهبود حفاظت از غیرنظامیان، بخش خصوصی است و امدادگران است».

کربی گفت: «اگر تغییری در سیاست آنها ایجاد نشود، باید در سیاست ما تغییراتی ایجاد شود.

انتهای پیام